با انواع نورهای پلاگین وی ری آشنا شوید.

آشنایی با نور های ویری

 

برخی از نور های تری دی مکس مانند photometric ها قابلیت این را دارند که تولید نور خود را براساس الگویی انجام دهند که به آن IES می گویند.

فرم های تابشی بسیار متنوعی وجود دارد که در تصویر زیر میبینید.

 

 همانطور که در مطلب مرتبط قبلی با نام آشنایی با نور ها در پلاگین ویری نیز عنوان شد یکی از پر کاربردترین نورهای پلاگین ویر ی vray-light است ،که در این مطلب قصد بر توضیح مشخصات و پارامتر های متنوع ان را داریم.

 

 آموزش نور vraylight

shadow bias :

نزدیکی سایه به جسم را کنترل میکند . همانطور که می بینید هر چه مقدار عددی این پارامتر بالاتر باشد سایه به جسم نزدیکتر خواهد شد.

 

invisible

 

دیده شدن یا دیده نشدن منبع نوری (vray light ) را در صحنه به عهده دارد.اگر تیک گزینه invisible در تصویر فعال باشد باعث می شود تا منبع نوری در صحنه دیده نشود و به حالت نامرئی باشد. که پیشنهاد می شود در حالت معمولی و بخصوص در صحنه های داخلی معماری تیک آن همیشه غیر فعال باشد و حتی تیک گزینه affect reflection  در پایین گزینه های مربوط به vray-light غیر فعال باشد تا تصویر منبع نوری نامرئی شده شما در اجسام دارای خاصیت صیقلی و انعکاس نیفتد.

 

ignore light normal :

هر جسمی در تری دی مکس همانطور که در مطالب قبل نیز گفته شد دارای یک جهت است که به آن در نرم افزار تری دی مکس نرمال گفته میشود. vray-light نیز از این قانون مستثنی نیست و نور را به یک جهت می تاباند (البته در صورتی که گزینه double side  فعال نباشد چون با فعال بودن آن منبع نوری نور را در دو طرف خود تابش می کند.) 

حال  اگر گزینه ignore light normal  رافعال نمایید یعنی به منبع نوری این توانایی را میدهید تا با صرف نظر از جهت منبع نوری نور را در تمام جهات یک طرف خود بتاباند یعنی 180 درجه کامل .

برای درک بهتر به جهت فلش ها در تصویر زیر دقت کنید .

محلی که با فعال بودن این گزینه در نور ویری روشن شده در حقیقت در نتیجه بی اعتنایی به جهت نرمال منبع نور است.

 

double side :

با فعال بودن این گزینه منبع نوری vray-light که به فرم  صفحه ای می باشد در دو طرف تابش دارد.

برای درک مطلب به تصویر دقت کنید.

 

برای تفهیم بهتر مفاهیم آموزشی تصاویر گویایی در مطلب قرار گرفته است که خواهشمندیم در صورت کپی از مطلب منبع را نیز ذکر بفرمایید.

 

 decay  زوال نور

منبع نوری شروع به تولید پرتو های نوری میکند و این فتون ها در محیط به حرکت در می آیند تا با برخورد به اجسام و جهش و تخلیه انرژی باعث روشنایی محیط گردند. به طور طبیعی همانطور که در مطلب قبل گفته شد، فتون ها بعد از ساطع شدن با هر بار برخورد به اجسام در محیط بخشی از انرژی خود را از دست می دهند . و به غیر از این حرکت در محیط یعنی غلبه بر مولکول های هوا و جابجایی آن ها که این خود بخشی از انرژی فتون را میگیرد تا بالاخره تمام شود. به معنای دیگر فتون بعد از ساطع شدن در محیط بطور مداوم در حال از دست دادن انرژی خود است که به آن زوال نور گفته می شود یا به لاتین decay.

که از طریق فعال یا غیر فعال کردن تیکی می توان تعیین نمود که فتون زوال یابد یا خیر.

به تصویر زیر دقت نمایید . مقایسه در حالت فعال یا غیر فعال بودن decay.

 

cutt off :

دامنه روشنایی منبع نوری را گویند که هر چه مقدار عددی  آن همانطور که در شکل میبینید بیشتر باشد پس دامنه کوچکتر و شدت نور در آن محدوده کوچک شده ، بیشتر است . برای برخی از پارامتر ها برای منابع نوری تری دی مکس و وی ری بهتر است از همان مقادیر پیش فرض استفاده گردد.

 

 

همانطورکه درمطلب اصول محاسبات نوری در تری دی مکس گفته شد، فتون ها بعد از ساطع شدن به احجام د رمحیط باعث خاصیت پدیداری ان ها می شدند که به ان پدیده diffuse گفته می شود.

برای vray-light نیز این گزینه قابلیت فعال یا غیر فعال شدن را دارد به این معنی که در صورت فعال بودن ان منبع نوری بتا تولید فتون و ساطع کردنشان در محیط خاصیت diffuse (پدیداری - دیده شدن) را ایجاد نماید یا خیر .

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه های بازدیدکنندگان

عبدالله قندانی 1395/05/10 - 13:03

سلام.خسته نباشین
واقعا مطالب مفید و ضروری هستن
ممنون از زحماتتون

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.