آموزش VRAYHDRI در نرم افزار تری دی مکس و پلاگین وی ری.

آموزش نورپردازی با vrayhdri در تری دی مکس و پلاگین وی ری

 بدون شک یکی از مهمترین مراحل در تهیه رندری مطلوب و چشم نواز مرحله نورپردازی می باشد لذا آگاهی کاربران از روش های متنوع نورپردازی صحنه های معماری اعم از داخلی و فضاهای معماری خارجی حائز اهمیت می باشد.

برای نورپردازی صحنه های داخلی روش های متعددی وجود دارد اما برای صحنه های خارجی معماری چنر روش پرکاربرد برای انجام تقریبا 90% پروژه ها کفایت میکند.

روش هایی مانند استفاده از vray sun + vray sky
و نیز استفاده از فایل های HDRI در نورپردازی صحنه های خارجی معماری، که در این مطلب مرتبط با آموزش تری دی مکس قصد داریم تا نورپردازیصحنه به کمک HDRI را آموزش دهیم.

بر روی اینترنت فایل های HDRI متعددی برای انجام نورپردازی وجود دارد که می توانید با سرچی کوتاه درگوگل انواع مختلفی از ان را دانلود نمایید. مام تفاوت فایل های HDRI در کیفیت ان ها می باشد .پس از دانلود فایل انرا در یک صحنه خارجی جهت نورپردازی قرار داده و تست نمایید چرا که در صورت بی کیفیت بودن فایل HDRI  رندر دارای عارضه BLUCHY EFFECT خواهد بود و یا در قسمت هایی دارای حالت NOISE می باشد.
در آموزش تری دی مکس همواره گفته ایم یکی از بی نقص ترین روش های نورپردازی استفاده از HDRI   می باشد.

دقت داشته باشید در تنظیمات رندرینگ که در قسمت آموزش بخش RENDE SETUP توضیحات کاملی بیان شد گزینه ای وجود دارد با نام PRIMARY  ENGINE  که مسئول ردیابی و انجام محاسبات مربوط به جهش های اولیه می باشد و بخش بعد SECONDARY ENGINE که مسئول انجام محاسبات جهش های ثانویه است به همین خاطر و همانطور که در مطالب قبل در مورد آموزش تری دی مکس گفته شد با کاهش مقدار عددی بخش مربوط به محاسبه جهش های ثانویه می توان سایه های تیره تری در رندر ایجاد نمود.شاید این سوال برایتان پیش بیاید چرا تیره تر کردن سایه ها را در مرحله پست پروداکشن انجام نمیدهیم ؟
در جواب این سوال باید بدانید که همیشه یک کاربر میتواند حرفه ای خطاب شود که کمترین نیاز به انجام پست پروداکشن بر روی رندرش وجود داشته باشد. به عبارت دیگر رندر نهایی باید تقریبا همانی باشد که در VFB  وی ری دیده می شود پس با اهش مقدار عددی مذکور می توان براحتی و در حین رندرینگ صحنه معماری سایه های رندر را شارپ تر و پر رنگتر نمود.

هر فایل HDRI  از دو قسمت کلی تشکیل شده است :

1_فرم کلی که شبیه ساز آسمان در ساعات مختلف روز می باشد .

2_محل قرار گیری خورشید  در فایل HDRI  

دقت داشته باشید که متناسب با روز و یا شب بودن رندر می توان تعیین نمود خورشید در فایل HDRI   در کادر رندر دیده شود و یا خیر.

برای اختصاص فایل HDRI   دو راه کلی وجو د دارد که به ترتیب اولویت عبارتند از :

1_کلید 8 را از روی کیبورد فشار دهید تا پنجره ENVIRONMENT برای شما باز گردد و یا نیز می توانید به سربرگ RENDER رفته و گزینه ENVIRONMENT را انتخاب نمایید و روی گزینه مربوط به فراخوانی فایل کلیک نمایید و فایل HDRI   مورد نظرتان را اختصاص دهید.

2_به کمک نور های پلاگین وی ری یک VRAY LIGHT  از نوع DOME رسم نمایید فاصله ان از بنای مورد نظرتان درصحنه مهم نیست و تنها نکته ای که باید بدانید این است که گزینه INVISIBLE در تنظیمات این منبع نوری باید بصورت پیش فرض یعنی غیر فعال رها گردد. در غیر اینصورت تصویر آسمان در اطراف بنا دیده نخواهد شد و لی اثر روشنایی ان را میبینید و بنا روشن خواهد شد.لذا این گزینه را غیر فعال نگاه دارید.

برای انجام نورپردازی به کمک HDRI  به ترتیب زیر عمل می نماییم.

1_فایل HDRI   را به قسمت ENVIRONMENT و یا یک DOMRE LIGHT اختصاص دهید.

2-آنرا روی یک گوی در پنجره متریال ادیتور بیندازید. با پنجره متریال ادیتور در مطالب قبل مرتبط با اموزش تری دی مکس و آموزش وی ری  آشنا شدید.

3- گزینه ها یکتعددی وجو دد ارد اما تنها باید بدانید که با گزینه های کاربردی آن چگونه کار کنید که در ادامه ذکر خواهند شد.

HORZ.ROTATION :  با استفاده از این گزینه می توانید فایل HDRI   را که بصورت یک تصویر 360 درجه های می باشد از زاویه 0 تا 360 بچر خانید.

VERTICAL.ROTATION : به کمک این گزینه می توانید تصویر فایل HDRI   را در راستای عمودی بچرخانید.

OVERALL.MULT :  با افزایش مقدار عددی این گزینه شدت روشنایی فایل HDRI   در صحنه م متعاقبا روشنایی صحنه معماری خارجی مورد نظر افزایش خواهد یافت به نحوی که هم در پنجره دید و گوی متریال بیشتر خواهد شد و هم در رندر نهایی و کلا در VFB وی ری.

ٍRENDER. MULT : با افزایش این عدد میزان روشنایی فایل HDRI که بر روی گوی متریال اختصاص داده اید بیشتر نخواهد شد اما در با شروع فرآیند رندرینگ در رندر تهیه شده این افزایش روشنایی دیده خواهد شد. 

در آموزش 3DSMAX قویا پیشنهاد میکنیم این افزایش شدت روشنایی HDRI   را به کمک گزینه OVER ALL انجام دهید تا علاوه در رندر بر روی گوی متریال هم دیده شود.

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.