آموزش وی ری 2017

آموزش  وی ری 2017

سربرگ common  و vray 

در بخش مطالب آموزشی سایت هدف اصلی ،قرار دادن آموزش های کاربردی برای علاقمندان در موضوعات مرتبط با آموزش 3d max و آموزش وی ری می باشد.

در این مطلب نیز قصد داریم تا شما عزیزان را با تنظیمات بخش رندر ستاپ پلاگین ویری آشنا کنیم.

پلاگین وی ری در رقابت با امکانات تری دی مکس همواره تلاش دارد تا امکاناتی در حد و یا بالاتر از کیفیت امکانات تری دی مکس را در خود داشته باشد.

برای مثال در قسمت هایی مانند نورهاو دوربین ها امکاناتی به مراتب بالاتر و بهتر از نظر کیفی قرار داده است که اگر کاربر پلاگین وی ری را به عنوان موتور رندر اصلی در نظر گرفته است بهتر است از امکانات پلاگین ویری در صحنه استفاده نماید تا به دلیل انطباق بیشتر امکانات وی ری با الگوریتم های محاسباتی آن سرعت رندر افزایش یابد.

ورژن نهایی وی ری vray adv 3.40.01 طوری طراحی شده است که نسبت به ورژن های قبلی آن 30-40 % سرعت رندر را افزایش دهد.

در بخش سربرگ rendering میتوانید به قسمت render setup  برویم تا با هم به بررسی تنظیمات بخش رندر ستاپ بپردازیم.

آموزش نحوه فعال کردن پلاگین ویری:

1- به بخش رندر ستاپ بروید و یا کلید میانبر F10 را از روی کیبورد فشار دهید.

2-سربرگ common رافعال نمایید و به قسمت آخر ان با نام assign renderer بروید.

3-از قسمت production میتوانید موتور رندر مورد نظر خود را که در اینجا پلاگین وی ری است فعال نمایید.

4-در پایین قسمت assign renderer گزینه ای وجود دارد با نام save as defualt که اگر بعد از فعال کردن پلاگین وی ریروی آن کلیک نمایید از این به بعد هر بار که پلاگین ویری را فعال نمایید ،ویری بعنوان موتور رندر پیش فرض بصورت خودکار و بدون نیاز به ست کردن ان ،فعال خواهد بود.

 معرفی سربرگ vray :

سربرگ دوم در قسمت رندر ستاپ پلاگین ویری سربرگ vray می باشد که از زیر قسمت های زیادی تشکیل شده است.

قسمت authorization و about vray که به معرفی پلاگین ویری میپردازد.

قسمت frame buffer :

از قسمت enable built in frame buffer که بطور پیش فرض فعال است میتوانید کادر رندر مخصوص ویری یا همان  vfb را بعنوان کادر رندر فعال نمایید.

از قسمت get resulotion from max میتوانید سایز کادر رندر را تعیین نمایید البته بصورت پیش فرض با فعال نمودن پلاگین ویری از سربرگ common>output size سایز رندر تعیین میگردد.

قسمت  seperate render channel مربوط به ذخیره رندر المنتها در پوشه محل ونام مورد نظر شماست که از این قسمت میتوانید تعیین نمایید.

قسمت global switches

 displacement    محسبات مربوط به جلوه های برامده انجام میگردد.

light                  روشنایی منابع نوری قرار داده شده در صحنه انجام می گردد.

shadow            سایه های ایجاد شده توسط منابع نوری در رندر دیده خواهند شد.

hidden light      حتی اگر یک منبع نوری را در صحنه غیر فعالو خاموش نمایید باز هم اثر روشنایی ان همچنان دیده خواهد شد.

dont rener final image   رندر نهایی دیده نخواهد شد.

maps     در صورتیکه به آبجکت های صحنه تکسچری را اختصاص داده باشید با غیر فعال نمودن آن در رندر دیده نخواهد شد.

reflection/refraction  جلوه های انعکاس و انکسار مربوط به آبجکت ها در رندر دیده خواهند شد.

override mtl  با کلیک روی دکمه کنار این گزینه میتوانید یک متریال را انتخاب نمایید که به تمام احجام در صحنه اختصاص داده خواهد شد.

Secondery ray bias گاهی اتفاق می افتد که در صحنه دو صفحه یا سطح روی هم قرار بگیرند که در رندر بصورت سیاه و یا فرم در هم فرو رفته دیده خواهد شد که اگر این پارامتر را روی مقدار عددی 0.01 قرار دهید باعث میشود بین دو سطح فاصله کوچکی منظور گردد که در رندر دیده نشود.

legacy sun/sky/camera زمانیکه فایل تریدی مکس قدیمی را در ورژن جدید باز نمایید به دلیل بروز شدن و تغییر بخشی از قسمت های پلاگین وی ری در بخشهای نور ،دوربین و... ممکن است مشکل ایجاد شود که با فعال نمودن این گزینه می توانید امکاناتی که صحنه باورژن قبلی در آن رندر شده است ار با ورژن کنونی مطابقت دهید تا در حد ممکن امکانات جدید را جایگزین امکانات قبلی نماید.

قسمت  image sampler :

type دو مورد از این بخش قابل انتخاب است که اولی bucket می باشد و به کمک این روش رندر به کمک حرکت و انجام محاسبات توسط باکتها انجام می گردد و دمین گزینه progresive می باشد که رندر به فرم تدریجی برای شما کامل خواهد شد.

rener musk میتوانید تنها احجام نتخاب شده و یا احجام موجود در یک لایه انتخابی را رندر نمایید و

min shading rate به کمک این گزینه میتوانید حداقل نمونه ای که برای محاسبات مربوط به سایه انجام میگردد را تعیین نمایید.

قسمت image filter :

از این قسمت میتوانید یک فیلتر انتخاب نمایید تا رندر شما را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از فیلترها رندر را روشنتر و برخی مانند mitchel natravali آنرا شارپ تر خواهند نمود.

قسمت progresive image sampler :

min subdiv : اگر عدد 1 درج نمایید هر پیکسل یک نمونه خواهد داشت و اگر 2 باشد هر پیکسل در رندر به 4 زیر قسمت تبدیل خواهد شد و اگر 3 شود به 16 زیر قسمت یا اطصلاحا sub pixel و در حقیقت از این بخش میتوانید تعیین نمایید که هر پیکسل به چند نمونه تبدیل گردد.

max subdiv : اینکه پیکسلهایی که نیاز به محاسبات بالا دارند به چند زیر قسمت تبدیل شوند.

render time : اگر شما حالت progresive راانتخاب کرده باشید از این قسمت میتوانید تعیین نمایید که رندر تا چه زمانی تکمیل گردد و در حقیقت هر چه رمان بیشتری بدهید کیفیت رندر بهتر خواهد شد.

noise treshold : استانه ای برای محاسبات . به عبارت دیگر به کمک این پارامتر عددی میتوانید تعیین نمایید که کدام پیکسلها با مقدار min و کدام پیکسلها با مقدار max رندر شود. به این ترتیب اگر اختلاف رنگی دو پیکسل مجاور کمتر از این مقدار باشد با مقدار min و اگر بیشتر از این مقدار باشد با مقدار max رندر خواهد شد.

قسمت global DMC :

use local subdiv :  با فعال نمودن ان می توان بصورت دستی مقدار subdiv را برای تمام قسمت های پلاگین بطور اختصاصی ست نمود اما اگر آن فعال باشد برای تمام مقادیر subdiv یک مقدار واحد از این بخش تنظیم خواهد شد به عبارت دیگر با این گزینه شما میتوانید برای تمام subdiv های صحنه یک مقدار ثابت و مناسب را اختصاص دهید و نیازی به درج تک تک آنها نباشد و بعلاوه اینکه خیلتان راحت است که مقدار حداقل مناسبی برای تمام subdiv های صحنه معماری صرف نظر از محل آن (نور/دوربین و...) قرار داده شده باشد.

min sample: به همین ترتتب برای تمام sample یا نمونه هایی که وی ری برای محاسبات صحنه اختصاص میدهد مقدار حداقلی در نظر گرفته خواهد شد.

adaptive amound: میزان سازگاری پلاگین وی ری در تعیین اینکه هر پیکسل با مقدار min رندر شود و یا با مقدار max.

environment : از این قسمت میتوانید بصورت دستی تکسچر و یا حتی فایلهایی مانند vray sky و یا  vray HDRI را به جلوه های جهشهای مستقیم و انعکاسات و انکسارات صحنه اختصاص دهید.

color mapping:

type :  از این قسمت میتوانید یک فیلتر را برای scale کردن دامنه رنگی اختصاص دهید. مانند reinhardو linear multiplier و...

multiplier :  تعیین میزان روشنایی پیکسلهای روشن در رندر

burn value : تعیین میزان روشنایی پیکسلهای تاریک در رندر

sub pixell mapping: اعمال نقشه رنگی برای تعیین طیف رنگی و محاسبات مربوط به زیر پیکسلها

clamp output : فعال بودن آن مانع سوختگی پیکسلهای با احتمال بالای سوختگی خواهد شد مانند محلهای نزدیک به پنجره

affect background: اثرگذاری روی پس زمینه صحنه

mode: از این قسمت در صحنه های معماری همواره گزینه اول یعنی  color mapping and gamma را انتخاب نمایید.

camera :

در این بخش میتوانید جلوه های DOF یا عمق میدان  و  MOTION blur (مربوط به بحث انیمیشن و ایجاد محوی در حرکت کاراکتر ها ) را کنترل نمایید.

برای تهیه رندرهای still image در زمینه معماری ،بهتر است تنظیمات این بخش بصورت پیش فرض رها شود.

موفق باشید.

دوست عزیز

قرار دادن مطالب تخصصی در امر آموزش تری دی مکس و آموزش ویری وقت و دقت بالایی را میطلبد و به دلیل این است که هدف اصلی این گروه بالا بردن سطح دانش سه بعدی و رفع ابهامات شما علاقمندان می باشد پس...

سوالات و مشکلات خود را در مورد نرم افزار تری دی مکس و پلاگین ویری از قسمت درج دیدگاه بپرسید.

 

 

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه های بازدیدکنندگان

امیررضا 1396/01/28 - 01:40

سلام ویری3.04.01روروی مکس 2016نصب کردم توی مکس هم فعال کردم ولی سربرگهای ویری نمیادخطای لاینسس رومیزنه لطفاراهنمایی کنید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.