با پنجره ها و زوایای دید وحالات نمایشی احجام در تری دی مکس آشنا شوید.

آموزش پنجره های دید viewport ها در تری دی مکس



در محیط کاری نرم افزار تری دی مکس 4 پنجره دید وجود دارد که می توان از طریق آیکون maximum viewport toggle  که درمنتها الیه سمت راست پایین محیط نرم افزار وجود دارد آن را انتخاب و سایز یکی از این زوایای دید را درحد حداکثر قرار داد و از این طریق دقت و سهولت اعمال دستورات را افزایش داد برای مثال زمانبکه سایز تصویر را بزرگ کنید جابجایی احجام از طریق snap واضح تر انجام خواهد شد چراکه سایز تصویر شما بزرگتر است.در بالای هر پنجره دید در نرم افزار تری دی مکس از طریق دو آیکون که در تصویر زیر مشاهده می کنید می توان زاویه دید و نحوه نمایش احجام را تعیین نمود.

 در نرم افزار تری دی مکس چندین حالت نمایش وجود دارد که سه نوع shaded . realistic . wireframe از کاربردی ترین آن ها هستند .دو حالت اول برای نحوه نمایش حجمی و نوع wireframe  جهت نمایش حالت سیمی شکل احجام در محیط تری دی مکس می باشد.

تفاوت حالت shaded و realistic  در این است که در حالت REALISTIC احجام به صورت سایه دار در صحنه دیده میشوند حتی اگر کاربر نورپردازی خاصی را در صحنه انجام نداده باشد ، از طریق نور های پیش فرض تری دی مکس سایه ای برای احجام مدلسازی شده در صحنه ایجاد می شود که مطلوب برای مرحله مدلسازی نمی باشد هر چند در مرحله نورپردازی فعال بودن این گزینه باعث می شود به صورت تقریبی فرم روشنایی صحنه و حالت کلی نورپردازی انجام شده دیده شده و در صورت لزوم اصلاحات از قبیل تغییر رنگ و سایز منابع نوری انجام گردد.



حالت shaded  احجام مدلسازی شده در نرم افزار تری دی مکس را به فرم بدون سایه نمایش می دهد که پیشنهاد می شود در زمان مدلسازی حالت نمایش را به فرمshaded  قرار دهید.
حالت نمایش wireframe  نیز در  نرم افزار تری دی مکس باعث میشود احجام به فرم سیمی دیده شوند یعنی درون احجام قابل رویت شده که برای انجام مدلسازی و نیز استفاده از دستورات مربوطه بسیار کاربردی می باشد.

پس بطور خلاصه بهتر است در زمان مدلسازی در نرم افزار تری دی مکس حالت نمایش به فرم shaded و بدون سایه باشد و در صورت نیاز به حالت wireframe تغییر حالت داده شود. لازم به ذکر است حالات مذکور موقتی بوده و می توان از حالتی به حالت دیگر در طول انجام پروژه سویچ کرد.

قسمت بعد در بالای پنجره های دید محیط تری دی مکس جهت تعیین زاویه دید می باشد که حالت Camera برای رفتن به زاویه دید دوربین می باشد و حالت  perspective باعث میشود زاویه دید سه بعدی و آزادانه ای داشته باشیم و حالت بعد ortho  می باشد که به چند زاویه دید تقسیم بندی می شود که شامل  left . right . front . back . top . bottom  دسته بندی می شود که بر عکس حالت perspective دیگر فرم آزادانه ای نداشته و در زوایای دید مثلا بالا و روبرو قفل است که کاربرد آن در تمام مراحل از جمله نور پردازی ، مدلسازی و آبجکت گذاری در صحنه دیده می شود.
 دو گزینه دیگر در این قسمت وجود دارد ، که در زیر به توضیح آن ها می پردازیم :
save active perspective view        : ذخیره زاویه دید کنونی
restore active perspective view    : بازیابی زاویه دید ذخیره شده
به یاد داشته باشید که تنها یک زاویه دید را از این طریق می توانید ذخیره نمایید و برای ذخیره زوایای دید بیشتر باید از دوربین ها استفاده نمایید .

نحوه ایجاد دوربین در تری دی مکس


برای قرار دادن دوربین در  زاویه دید دلخواه باید به طریق زیر عمل نمود :
1-ایجاد یک دوربین در محلی دلخواه
2- رفتن به زاویه دید مطلوب
3- در حالتی که دوربین انتخاب است و در زاویه دید مورد نظر هستید کلید ctrl + c را از روی کیبورد فشار دهید تا دوربین به زاویه دید فعلی شما برود .
4-سپس انجام تنظیمات مورد نظر در دوربین مانند تعیین ss . fov  و...

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.