همه چیز را در مورد VFB پلاگین وی ری بدانید!!!

VFB پلاگین ویری

 هر چند نرم افزار تری دی مکس دارای پنجره رندر می باشد اما پلاگین وی ری با توجه به سیاستی که در پیش گرفته است پنجره ای با امکانات به نسبت کاملتر از frame buffer تری دی مکس قرار داده است.

سیاست گروه chaos group بعنوان سازنده پلاگین وی ری بر این است که تا حد ممکن در هر قسمت از این پلاگین ابزار و امکاناتی را بعنوان رقیب برای امکانات تری د یمکس قرار دهد برای مثال در قسمت نورها و دوربین ها ابزار های مشابهی را قرار داده است که اگر کاربر از وی ری بعنوان موتور رندر جهت انجام فرایند رندرینگ استفاده میکند قویا پیشنهاد میگردد تا از امکانات خود پلاگین وی ری جهت انجام مراحل تهیه رندر استفاده نماید چرا که به دلیل انطباق الگوریتم های محاسباتی موتور رندر ویری با امکانات آن در حد بالایی سرعت رندر افزایش خواهد یافت البته لازم بذکر است که بر خلاف تصور کاربران وی ری به هیچ عنوان باعث افزایش کیفیت رندر نهایی نخواهد شد و صرفا سرعت رندر و سهولت کار را افزایش می دهد.

یکی از قسمت هایی که پلاگین وی ری در آن خود نمایی کرده است پنجره رندرینگ ویری یا همان  vray frame buffer است که بصورت مختصر VFB نامیده می گردد. تا حد ممکن سعی نموده تا امکانات این قسمت را افزایش دهد تا جایی که حتی کاربر به کمک آن میتواند تعیین نماید که طیف رنگی رندر در قالب RGB استاندارد گنجانده شود و یا دامنه اطلاعات رنگی بیشتری را شامل گردد که میتواند رندر را با فرمت HDRI ذخیره نماید.

و نیز با قرار دادن اصلاحگر های رنگی کاملی در VFB پلاگین وی ری امکان انجام اصلاحات را بر روی رندر فراهم نموده است تا کاربر بدون اینکه که نیاز داشته باشد تا در نرم افزار های ادیت مانند فتوشاپ و یا افتر افکت این اصلاحات را انجام دهد . اصلاحاتی مانند تغییر رنگ، روشنایی ، کنتراست و تغییر طیف رنگی رندر.

البته اگر مرحله ادیت رندر یا همان پست پروداکشن در نرم افزار های مختص آن مانند فتوشاپ انجام گردد در نهایت کیفیت مرحله پست پروداکشن بالاتر رفته و رندر واقعگرایانه تری را خواهیم دید.

 بعد از نصب پلاگین وی ری و فعال نمودن پلاگین وی ری در تری د ی مکس خواهید دید که این VFB بصورت پیش فرض فعال است و وبرای غیر فعال نمودن آن کافیست تا از قسمت سربرگ  vray>frame buffer تیک مربوط به گزینه enable build in frame buffer را بردارید. با انجام این کار رندر در VFB تری دی مکس گرفته خواهد شد.

در سری مطالب آموزش وی ری ، در این مطلب به آموزش و بررسی گزینه های موجود در VFB وی ری می پردازیم.

همانطور که میدانید با فشار دادن کلید F10 از روی کیبورد پنجره RENDER SETUP  باز خواهد شد که دارای 5 سربرگ کلی می باشد و از سربرگ دوم میتوانید از قسمت  FREME BUFFER قسمت VFB وی ری را فعال نمایید.

با فشار دادن دکمهه ای ترکیبیSHIFT+Q فرآیند رندر آغاز خواهد شد و VFB نمایش داده میشود . در کادر نمایش داده شده مربوط به VFB وی ری آیکانهای زیادی وجود دارد که در سمت بالا و پایین قرار دارند.

در زیر با وظیفه هر یک از این آیکانها آشنا خواهید شد.

آیکانها به ترتیب از چپ به راست:

کادر سفید رنگ منها الیه سمت چپ بالا : پس ازتهیه رندر ، رندر المنتها را به همراه کانال آلفا نمایش میدهد که در صورت عدم فعال کردن تیک گزینه RENDER SETUP>VRAY>FRAME BUFFER>SEPARATE RENDER CHANNEL

برای ذخیره خودکار رندر المنتها ( که برای انجام پست پروداکشن در فتوشاپ اهمیت بالایی دارند.) میتوانید آن ها را بصورت دستی از این قسمت ذخیره نمایید.

SWITCH TO RGB CHANNEL : به کمکم این ابزار میتوانید رندر رنگی داشته باشید.

R-G-B CHANNEL : تمام رنگ های موجود در رندر از ترکیب سه رنگ اصلی سبز/قرمز و آبی تشکیل شده است و به کمک هر یک از آیکان های R/G/B میتوانید به ترتتیب رنگ ابی/سبز/قرمز را دز رندر فعال یا غیر فعال نمایید.

SWITCH TO ALPHA CHANNEL : به کمک این کزینه کانال آلفا فعال یا غیر فعال می شود.

MONOCHROMATIC CHANNEL : به وسیله این ابزار میتوانید رندر رنگی خود را به صورت سیاه و سفید تبدیل نمایید.

SAVE CURRENT CHANNEL : ذخیره رندر خام نهایی و نیز ذخیره دستی رندر المنت ها مانند کانال آلفا به کمک این گزینه انجام خواهد شد.

LOAD IMAGE : در صورتی که پس از تهیه رند ان را به فرمت  .VRIMG ذخیره نمایید میتوانید حتی پس از بستن تری دی مکس و مجددا باز نمودن ان  دقیقا رندر را به همین صورت در VFB ویر یفراخوانی نمایید و ببینید و در صورت نیاز اصلاحاتی را روی آن انجام دهید مانند اینکه قسمتی از ان را به کمک ابزارREGION مجدد رندر نمایید.

CLEAR IMAGE : رندر آخر را از روی VFB پاک مینماید.

DUPLICATE TO 3DSMAX FRAME BUFFER : رندر را از VFB وی ری به VFB تری د یمکی منتقل می نماید و دقت داشته باشید همیشه در vFB تری د یمکس رندر کمی روشنتر خواهد بود چراکه دامنه رنگی آن در قالب استاندارد RGB گنجانده و به اصطلاح  SCALE خواهد شد.

TRACK MOUSE WHILE RENDERING : اگر این گزینه فعال یاد در زمان تههی ه رندر هر کجا موس کامپیوتر قرا گیرد باکت هایی که وظیفه تهیه رندر را دارند و در حقیقت هسته های پردازنده اصلی یا همان "CPU سخت افزار شما هستند پیکسل های ان قسمت را رندر خواهند کرد.

REGION RENDER : به کمک این ابزار ( که یکی از ابزار های بسیار پرکاربرد بویژه در مرحله تهیه تست رندر است ) میتوانید تنها بخشی از کادر رندر را با کلیک درگ انتخاب  و رندر نمایید و نیازی به رندرگیری از کل کادر رند نخواهد بود.

LINK VFB TO PDPLAYER : وی ری را به قسمت مربوط به ذخیره فریم های انیمیشن وصل مینماید.

SWAP A/B : میتوانید رندر قبل را ذخیره نموده و با رندر جدید که در حال تهیه است مقایشه نمایید که بسیار بسیار پرکاربرد است.

COMPARE HORIZENTAL : امکان مقایشه افقی دو رندر اخیر را فراهم مینماید.

STOP RENDER :فرآیند تهیه رند را متوقف می نماید.

RENDE LAST :رندر گیری با کلیک بر روی آن آغاز خواهد شد و کلید میانبر ان SHIFT+Q می باشد.

 

وآیکانها ی قسمت پایین پنجره VFB ویری به ترتیب از سمت چپ به راست عبارتند از :

SHOW CORRECTION CONTROLL : همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد پلاگین وی ری اصلاحگر هایی را در خود دارد که عملی اصلاحی را مانند aDJUSTMENT های فتوشاپ انجام می دهند که با فعال نمودن این گزینه کادر مربوطه آن نمایان خواهد شد که دارای اصلاحگرها ی کاربردی زیادی می باشد.

FORCE COLOR CLAMPING : اگر در صحنه قسمتی دارای سوختگی یا اصطلاحا  BURK شده باشد با غیر فعال نمودن موقتی این گزینه به رنگ مشکی دیده خواهد شد که امکان اصلاح را فراهم می آورد.

SHOW PIXEL INFOR MATION : کادر رندر متشکل از پواحدهای زیادی به نام پیکسل می باشد که در صورت فعال نمودن این گزینه نشانگر موس روی هر پیکسل که باشد اطلاعات رنگی ان در طیف RGB در سمت چپ  VFB ویری نمایش داده می شود.

USE WHITE BALANCE CORRECTION : فعال یا غیر فعال نمودن اصلاحگر روشنایی VFB ویری

USE HSL COLOR CORRECTION : فعال یا غیر فعال نمودن اصلاحگر اصلاح غلظت رنگی VFB ویری 

USE COLOR BALANCE : فعال یا غیر فعال نمودن اصلاحگر تغییر طیف رنگی  VFB ویری 

USE COLOR LEVEL : فعال یا غیر فعال نمودن اصلاحگر کنتراست VFB ویری 

USE COLOR CURVE :فعال یا غیر فعال نمودن اصلاحگر کنتراست VFB ویری 

USE EXPOSURE CONTROLL : فعال یا غیر فعال نمودن اصلاحگر روشنایی VFB ویری 

USE BACKGROUND IMAGE : برای کادر رندر یک پشت زمینه قرار داده خواهد شد.

DISPLAY COLOR IN STANDARS RGB : طیف رنگی رندر ار در قالب استاندارد RGB قرا میدهد که البته در حالتی که فعال باسد رند کمی روشنتر دیده میشود و باید به کمک اصلاحگر های عنوان شده کمی تاریکتر شود اما نکته اینجاست که پس از ذخیره رند با فرمت GPeJ دقیقا به همین صورت که در کادر VFB وی ری هست دیده خواهد شد و دلیل ان این ات که دامنه رنگی مانیتور هم بر اساس استاندارد RGB می باشد در صورتیکه که این گزینه غیر فعال باشد دامنه رنگی طیف گسترده تری را میتواند در خود جای دهد و پس از ذخیره شدن همواره کمی روشنتر خواهد بود که باید در نرم افزار هایی مانند فتوشاپ اصلاح گردد.

USE LUT CORECTION : فعال یا غیر فعال نمودن اصلاحگر رنگ VFB ویری 

SHOW VFB HISTORY WINDOW : با فعال بودن این گزینه میتوانید رندر های اخیر را در قسمتی مشخص که از شما پرسیده خواهد شد ذخیره و فراخوانی نمایید.

USE PIXEL ASPECT : نسبت طول به عرض پیکسل ها همواره حفظ شده و از ان استفاده خواهد شد.

STERIO RED/SYAN : رندر به فرم R/C نمایش داده خواهد شد.

OPEN LENS EFFECT SETTING : میتوانید با فعال بودن ان از جلوه های زیبایی در دوربین استفاده نمایید مانند اینکه از لنز ها و امکانات دوربین واقعی بهره میبرید.

 

شما عزیزان با ایکانهای موجود در VFB وی ری در این مطلب آشنا شدید و میتوانید با آگاهی از وظیفه هر یک از این ابزار ها به ذخیره و ادیت رندر خام تهیه شده اقدام نمایید.

موفق باشید.

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.