اموزش تعیین واحد اندازه گیری و ترسیمات در تری دی مکس

اموزش تعیین واحد اندازه گذاری در تری دی مکس

 

در هر نرم افزاری بویژه نرم افزار های معماری مانند تری دی مکس بسیار مهم است که واحد اندازه گذاری و ترسیم خود را در ابتدای کار با نرم افزار تعیین نمایید.

در نرم افزار تری دی مکس نیز شما بعنوان کاربر میبایست واحد ترسیمی خود را تعیین نمایید.

نرم افزار تری دی مکس دارای زمینه های کاربردی زیادی است مانند ساخت تیزرهای تبلیغاتی ، انیمیشن و ...

یکی از مهمترین این زمینه ها شاخه پرزنت معماری می باشد به این معنی که کاربر به کمک تری دی مکس طرح و ایده خود را برای کارفرما قابل درک می نماید و ذهنیت خود را به عینیت تبدیل می نماید.

برای تهیه رندر معماری قدم اول مدلسازی می باشد که اولین قدم برای شروع مدلسازی تعیین واحد می باشد.

پیش از وارد کردن پلن به صحنه و در زمان ترسیم پلن بایستی دقت نمایید تا واحد ترسیمی را بر حسب متریک در نظر بگیرید .

در پلن های معماری واحد متداول متر می باشد البته در بسیاری از موارد مانند ساخت قطعات صنعتی میتوان واحد ترسیمی را سانتی متر در نظر گرفت اما همانطور که ذکر شد در اغلب موارد متر واحد ترسیمی مناسب ترسیم پلن می باشد.

 در زمان ورود پلن در تری دی مکس به 2 قسمت توجه داشته باشید از مسیر زیر وارد سربرگ مورد نظر شده و دو قسمتی که در ادامه ذکر میشود را به صورت صحیح تنظیم نمایید.

وارد سربرگ customize در قسمت منو بار شوید.

روی گزینه unit setup کلیک نمایید تا پنجره مورد نظر برای تنظیمات تعیین واحد باز گردد.

در این پنجره دو قسمت کلی برای تنظیمات وجود دارد :

1- Display unit scale

2-system unit scale

در قسمت اول با نام display unit scale روی گزینه Metric کلیک نمایید تا واحد ترسیمی به متر تغییرنماید. در همین قسمت است که میتوانید در صورت تمایل برای انجام مدلسازی قطعات صنعتی واحد سانتی متر را برگزینید اما در حالت کلی برای مدلینگ پروژه های معماری در تری دی مکس از واحد متر استفاده می نماییم.

زمانیکه از این قسمت واحد را بر روی متر قرار می دهید در حقیقت تعیین می نمایید که از این پس هر حجم یا shape در محیط فعلی تری دی مکس ترسیم نمودید بر حسب این واحد ترسیم شود.

 در قسمت دوم شما میبایست واحد ورودی به نرم افزار را تعیین نمایید که در اغلب موارد روی حالت inches که واحد پیش فرض می باشد قرار میدهیم اما اگر پلن بر حسب متر ترسیم شده در اتوکد و در تری دی مکس هم واحد را روی متر قرار داده اید (همانطور که در قسمت اول اموزش گفته شد.) اینجا نیز واحد را بروی متر قراردهید.

به این ترتیب پلن با همان مقیاس تریم شده وارد محیط تری دی مکس خواهد شد.

تنها کاری که باید انجام دهیم این است که در زمان ورود پلن به صحنه تری دی مکس که بنام Import عنوان میشود باید در قسمت rescale گزینه Metric را انتخاب نمایید.

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.