نرمال چیست و چرا در مدلسازی اهمیت بالایی دارد؟

آشنایی با مفهوم نرمال سطوح در تری دی مکس

 

هر جسمی در تری دی مکس دارای سطوحی است و هر سطح دارای جهتی . به جهت هر سطح در نرم افزار تری دی مکس نرمال گفته می شود که میانگین جهت نقاط تشکیل دهنده سطح مورد نظر است .برای نمایان شدن جهت این نرمال ها می بایست از سربرگ مودیفایر  edit normal  را انتخاب نماییدتا به نرمال ها را به رنگ آبی ببینید.

در دوره آموزش 3d max هنرجویان با مفاهیم اولیه و پایه مانند نرمال ها ویا سگمنت ها و... از طریق بسته آموزشی مقدماتی  آشنا خواهیند شد.

در مدلسازی احجام در تری دی مکس به کمک مودیفایر editable poly بسیار دیده می شود که سطوح ایجاد شده جدید ، اشتباها جهت نرمالشان به سمت داخل حجم برگردد .به عبارت دیگر زمانیکه به حجم editable poly  را اختصاص دهید و به حالت polygon  بروید و سطوح جسم یا تمامی سطوح را انتخاب نمایید میبینید که سطوح به رنگ قرمز روشن دیده می شوند ، این یعنی جهت سطوح به سمت بیرون است و در رندر نیز این سطوح دیده می شوند اما اگر جهت ( نرمال ) سطحی به سمت داخل آن بر گشته باشد بعد از اختصاص editable poly  به رنگ قرمز تیره   در آمده و نکته اینجاست که این سطح در رندر دیده نخواهد شد . دقت داشته باشید که در رندر تنها سطوحی دیده می شوند که جهت نرمالشان به سمت بیرونشان و رو به دوربین باشد حالا خواه دقیقا در راستای عمود بر دید دوربین یا با زاویه .

 

برچسب ها: آموزش 3d max
دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.