چگونه با floor generator در تری دی مکس پارکت و کاشی بسازیم؟

آموزش floor generator در تری دی مکس

 

برای نرم افزار تری دی مکس اسکریپت های بسیاری نوشته شده است، مانند floor generator که برای شبیه سازی پارکت کف در صحنه های داخلی استفاده می گردد و یا برای متریال دهی به ان نیز از اسکریپت دیگری استفاده می شود بنام multi texture که تکسچر ها رار بنحوی روی سطوح پارکت می چیند که دو تکسچر مشابه کنار هم قرار نگیرند.


برای نصب اسکریپت هامی بایست فایل مربوطه را در پوشه script در محل نصب نرم افزار تری دی مکس کپی کرد.
بعد از باز کردن تری دی مکس  از سربرگ scripting گزینه run script را می توان انتخاب نمود و به پوشه مربوطه دسترسی یافت و با کلیک روی script موردنظر آن را فعال نمود.


برای کار با اسکریپت floor generator باید ابتدا یک سطح مثل یک plane رسم کنید و نکته حائز اهمیت این است که سطح ترسیمی برای اینکه بتواند با اسکریپت floor generator تولید حجم کند بایستی به صورت افقی باشد یعنی بطور خلاصه این اسکریپت تری دی مکس فقط و فقط روی سطحی افقی کاربرد دارد پس برای ترسیم فرم کاشی یا سرامیک روی دیوار های مثلا حمام باید در ابتدا آن دیوار را بصورت افقی در آوریم و بعد رویش اسکریپت را اجرا نماییم بعلاوه اینکه دیوار باید یک تک سطح باسد یعنی ضخامتی نداشته باشد.

 

آموزش اسکریپت floor generator  در صحنه های معماری تری دی مکس

 

در آموزش 3d max در معماری یکی از موارد پرکاربرد بویژه در محیط های داخلی ساخت پارکت و کاشی است که به کمک این اسکریپت تری دی مکس به نحو کامل و بی نقص انجام پذیر خواهد بود.

برای کار با این اسکریپت در اولین قدم باید همانطور که ذکر شد سطحی افقی رسم نماییم و سپس از سربرگ scripth  طبق شکل اسکریپت floor generator  را که در پوشه scripth در محل نصب تری دی مکس است را فعال نماییم یعنی دو بار رویش کلیک کنید.

بعد از این کار پنجره مربوطه برای شما باز خواهد شد که از طریق گزینه های موجود می توانید فرم حجم مربوطه که حالا یا پارکت است و یا سرامیک و کاشی را ایجاد نمود.

در زیر به بررسی هر یک از این گزینه های پر کاربرد خواهیم پرداخت.

در قدم اول باید روی گزینه interactive update کلیک کنید و سپس روی گزینه create  را درانتهای پنجره کلیک کنید.

بعد از این کار فرم خام اولیه روی سطح ایجاد شده است حال با سایر گزینه ها کیفیت آنرا تغییر میدهیم.

 length           تعیین طول هر پارکت یا کاشی

width              تعیین عرض هر پارکت یا کاشی

gap length      تعیین فاصله بین کاشی ها

rotation         تعیین مقدار چرخش واحد ها

tilt                 ایجاد بی نظمی در چینش هر واحد

scale             تغییر سایز واحد های تشکیل دهنده مثلا هر پارکت از مجموعه پارکت های ایجاد شده بزرگتر یا کوچکتر گردد.

direction       چرخش تمامی پارکت ها با توجه به زاویه درج شده

row offset    تعیین اینکه هر واحد یعنی هر پارکت چقدر با پارکت های مجاورش همپوشانی داشته باشد.

extrude h    ارتفاع هر یک از پارکت ها

bevel h        تعیین مقدار پخ بودن لبه پارکت یا کاشی ها . دقت داشته باشید برای اینکه بهتر در رندر دیده شوند باید همیشه مقداری لبه ها پخ باشد .

 

حال بادانستن وظیفه و اثر هریک از گزینه های مربوطه می توانید فرم مورد نظر خود را ایجاد نمایید.

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.