دستور snap چه کاربردی دارد؟

آموزش snap در تری دی مکس

 

با استفاده از دستور snap  می توان جابجایی دقیق را بویژه در زمان مدلسازی انجام داد. به همین منظور گزینه های زیادی جهت افزایش دقت جهت مدلسازی معماری در نظر گرفته شده است.

برای نمونه با استفاده از حالت end point snap می توان جابجایی را از قسمت انتهای خطوط انجام داد و یا به کمک حالت mid point از قسمت وسط خط نیز می توان جابجایی را انجام داد ، به معنی دیگر با نزدیک شدن نشانگر موس به این محل فرم دستگیره ای جهت انتخاب فعال خواهد شد ونیز امکان اتصال به نقاط شبکه ای پنجره های دید که با نام grid ها شناخته می شوند.

برای فعال کردن  snap  کافیست روی آیکان آن در نوار ابزار اصلی main toolbar کلیک نمایید ، سپس از قسمت  option  می توانید فرم های مختلف اتصال را متناسب با موقعیت انتخاب نمایید.

به صورت خلاصه انواع مختلف snap  به شرح زیر هستند :

grid lines              اتصال به خطوط شبکه ای صفحه

bounding box     اتصال دو فرم باندینگ باکس به هم

tangent              امکان اتصال و یا رسم خطوط مماس برهم

end point           اتصال به انتهای خطوط

mid point           اتصال به وسط پاره خط

center face        اتصال به مرکز سطح

grid point         نقاط شبکه ای صفحه

pivot              اتصال به نقطه ثقل اجسام و سایر

vertex /face / edge / segment           اتصال به نقاط ، خطوط ، لبه ها و زیر قسمت های احجام در تری دی مکس

 

 هنگام نزدیک کردن نشانگر موس به یک نقطهیا یک خط در فاصله ای مشخص مربعی زرد رنگ نمایش داده می شودکه بیانگر شناسایی  محل است و اگر نزدیک تر شوید مربعی سبز رنگ دیده خواهد شدکه از فاصله ای به بعد دیگر نشانگر موس را به سمت خود جذب می کند.

از قسمت  option  با فعال یا غیر فعال نمودن گزینه  marker می توان تعیین نمود که این علامت نشان داده شود و یا خیر و در قسمت size سایز مربع را می توانید تعیین نمایید.

معرفی سایر گزینه هایاین بخش :

snap preview radius      فاصله ای که از آن به بعد مربعی که بیانگر شناسایی محل است نمایش داده خواهدشد.

snap radius                  فاصله ای که از آن به بعد نشانگر جذب محل میگردد.( دقت داشته باشید که واحد فاصله بر حسب پیکسل می باشد.)

angle                          درج یک زاویه . از این قسمت شما میتوانید زاویه چرخش در زمان فعال بودن و استفاده از دستور  rotate را تعیین نمایید.

کلید میانبر یا همان hotkey برای این دستور کلید A از روی کیبورد است و با استفاده از آن می توان چرخش های با زاویه مورد نظر مثلا 45 درجه و یا 90 درجه انجام داد.که بویژه در زمان مدلینگ معماری در تری دی مکس بسیار کاربرد دارد و یا حتی در زمان نور پردازی جهت چرخاندن مثلا vray light ها بسیار مهم و کاربردی است.

 

 percent : تعیین درصد بزرگ یا کوچک نمایی دستور scale . که اگر برای مثال عدد 50 را در نظر بگیرید ،از این پس در زمان استفاده از دستور scale در بویژه مدلسازی معماری در تری دی مکس ، حجم مورد نظر با هر بار استفاده از این دستور به اندازه 50 درصد بزرگتر و یا کوچکتر خواهد شد.

snap to frozen obj:  زمانیکه از پلان بعنوان مبنای مدلسازی معماری در تری دی مکس استفاده می کنید می بایست پلان به فرم فریز شده باشد ، در این زمان امکان استفاده از دستور snap  جهت رسم روی آن تنها با فعال بودن این گزینه میسر خواهد بود.

استفاده از پلان یک راه منطقی و اصولی برای انجام مدلسازی برای طراحانیست که تمایل دارند مدلینگ آن ها دقیقا بر اساس اندازه های واقعی و با نسبت های طبیعی انجام گردد تا از نقاط ضعف و قوت پروژه شان پیش از اجرا آگاه شوند.

در آموزش 3dsmax در زمینه معاری یکی از دستورات بسیار بسیار بسیار پرکاربرد آموزش دستور axis constraint می باشد که به کمک آن می توان اجسام و یا زیر قسمت های اجسام را تنها در راستای یک یا چند محور جابجا نمود و حرکت داد و در واقع آن زیر قسمت را مقید به حرکت صرفا در جهت یک محور خاص مثلا x ، y ، Z نمود ، در طول انجام پروژه ها بسیار پرکاربرد می باشد مخصوصا در زمان مدلینگ معماری در نرم افزار تری دی مکس .

برای فعال نمودن ان کافیست از همان قسمت translation>option> enable axis constraint  را فعال نمایید و گزینه مربوطه را فعال کنید

لازم به توضیح است پیش از استفاده از این دستور می بایست محور یا محور های مورد نظر که میخواهید زیر قسمت مربوطه برای مثال نقطه ای  صرفا در راستای آن محور جابجا گردد را مشخص نمایید. این کار را می توان به صورت دستی انجام داد و نیز می توان از ناور ابزار مربوطه بنام axis constraint تعیین نمود .( نوار ابزار axis constraint با کلیک در فضای خالی بالای قسمت پنل دستورات قابل فعال شدن و نمایش است. )

گزینه display rubber band باعث نمایش مسیر حرکت جسم با نوار زرد رنگ خواهد شد.

از قسمت  home نیز می توان سایز و یا تعداد  grid های صحنه را تعیین نمود. که با کلید G از روی کیبورد امکان نمایش دادن و یا مخفی کردنشان وجود دارد.

inhibit grid subdivision  below grid spacing

inhibit prespective grid view resize

با فعال بودن گزینه اول در صورت zoom in  کردن در نمای بالا روی  grid  های صحنه آن ها تقسیم مجدد نخواهند شد و با فعال بودن گزینه دوم نیز در صورت zoom out کردن در صفحه مشابه حالت اول رخ خواهد داد  یعنی grid های صحنه تقسیم نخواهند شد.

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.