با روش های انتخاب در تری دی مکس آشنا شوید.

 آموزش روش های انتخاب در تری دی مکس

 

در سربرگ Edit در نوار ابزار menu bar گزینه های متعددی وجود دارد که برای نحوه انتخاب احجام و سایر موارد کاربرد دارد.
انتخاب یک یا چند حجم در نرم افزار تری دی مکس مسئله بسیار مهمی است ، بخصوص در مرحله مدلسازی.
راه کارهای بسیاری را می توان به کار برد و از دستورات بسیاری می توان بصورت ترتیبی (پشت سر هم ) برای رسیدن به حالت انتخابی دلخواه استفاده نمود. در سربرگ TOOLS در نرم افزار تری دی مکس به دستورات مختلفی برای نحوه انتخاب موارد موجود در محیط می توان دسترسی داشت.
گزینه select by… در سربرگ edit دارای قسمت هایی است که به کمک ان می توان انتخاب هایی را بر اساس رنگ ، شباهت ،لایه و ... داشت.برای مثال اگر در صحنه سه عدد box وجود داشته باشد که یکی قرمز و دو تا سبز باشد. زمانیکه یکی از box های سبز را انتخاب نماییدو گزینه select by color را انتخاب نمایید بطور خودکار box سبز بعدی نیز به انتخاب شما اضافه خواهد شد زیرا از نظر رنگ شبیه box اول است.
در حالت select by similar نیز احجامی که از نظر ترسیمی شبیه حجم اول باشند انتخاب می شوند. برای مثال اگر box سبز راانتخاب کرده و روی گزینه select by similar کلیک کنیم تمامی box های موجود در صحنه صرف نظر از رنگ و سایزشان به انتخاب ما اضافه خواهند شد.
یکی از دستورات فوق العاده مهم در مورد انتخاب احجام در نرم افزار تری دی مکس دستور window / cross است .
در حالت معمولی برای انتخاب هر حجم یا ترسیم دو بعدی یا هر مورد دیگری در نرم افزار تری دی مکس کافیست روی ان یکبار کلیک نمایید تا انتخاب گردد. برای انتخاب چند مورد نیز باید کلید  ctrl  را پایین نگه داریم و موارد را انتخاب نماییم .
راه دیگر این است که دور تا دور موارد انتخابی کادری رسم کنیم تا موارد انتخابی موردنظر  را در بر داشته باشد. حال نرم افزار تری دی مکس دو حالت برای انتخاب پیش رو قرار میدهد :
1-window :به این معنی که با رسم یک کادر تنها مواردی انتخاب شوند که کاملا درون این کادر قرار بگیرند و مواردی که حتی قسمت کوچکی از آن هادرون این کادر قرار نگرفته ، انتخاب نخواهند شد.
2- crossing  : در این حالت کلیه مواردی که حتی قسمت کوچکی از ان ها درون کادر قرار گرفته است انتخاب خواهند شد.
یک فیلتر در main toolbar  وجود دارد بنام selection filter ، که در صحنه های شلوغ بسیار  پر کاربرد است، به این ترتیب که به کمک ان می توان موارد انتخابی را محدود کرد . برای مثال در حالت shape  در صحنه تنها می توان ترسیمات دو بعدی مانند خطوط را انتخاب نمود و با کلیک یا حتی کشیدن کادر در صحنه می توان shape ها را انتخاب نمود یا در حالت camera فقط می توان دوربین ها را انتخاب نمود .
در حالت All که در حالت پیش فرض هم همین است تمام موارد در صحنه اعم از احجام ، ترسیمات دو بعدی ، دوربین ها و... قابل انتخاب هستند .
علاوه براین از طریق کلید های میانبر پیش فرضی می توان مخفی یا نمایش داده شدن گروه های مختلف موارد انتخابی را در صحنه کنترل کرد . برای مثال برای مخفی شدن تمام shape های موجود در صحنه کافیست از کلید های میانبر shift+S استفاده نمود و برای نمایش مجدد آن نیز کافیست دوباره همان کلیدها را بکار برد.
وبه همین ترتیب برای مخفی یا نمایان شدن موارد از کلید های میانبر استفاده نمود :
دوربین ها                          shift+C
نورها                                  shift+L      
احجام                                shift+G        
ترسیمات دو بعدی             shift+S    

 

پس بطور کلی سه راه مهم برای در کنترل گرفتن انتخاب های صحنه عبارتند از:
1-استفاده از گزینه های موجود در قسمت select by…
2-انتخاب حالت صحیح و مناسب با صحنه دستورات window/cross
3-استفاده از کلید های میانبر برای مخفی یا نمایان کردن موارد

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.