برای تهیه رندر چه مراحلی را به ترتیب باید انجام دهیم؟

مراحل تهیه رندر در صحنه های معماری


برای تهیه رندر در صحنه های داخلی و خارجی فارغ از سبک آن مانند مدرن یا کلاسیک بودن نیاز است تا کاربر چندیم مرحله را به ترتیب طی کند تا به خروجی مطلوب دست پیدا کند .

مرحله اول مدلسازی معماری


مرحله اول از این توالی مرحله مدلسازی یا همان مدلینگ معماری است که یقینا وقت گیر ترین مرحله نیز می باشد چرا که جزئیات احجام به کمک آن تهیه می شود و با احجام اولیه به کمک اصلاحگرهایی باید به حجم مورد نظر دست یافت.

اصلاحگرهای زمینه معماری به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:
edit poly
edit spline
که اصلاحگر یا همان مادیفایر ابتدایی برای اصلاح و ادیت احجام سه بعدی در نرم افزار تری دی مکس استفاده می شود و اصلاحگر دوم به عنوان ابزاری برای shape ها یا همان ترسیمات دو بعدی و خطوط استفاده می گردد. برای ادیت موارد دلخواه در اولین قدم می بایست کاربران با انواع حجمهاو ترسیمات دو بعدی در محیط نرم افزار آشنا باشند و سپس با آگاهی از گزینه ها و ابزار های درون editable ها اقدام به ادیت موارد موردنظر خود نمایند. لذا در آموزش 3d max می بایست در قدم ابتدایی با شناخت احجام و صلاحگرها بعنوان ابزار های مرحله اول یعنی مدلسازی باشد.



مرحله دوم ایجاد دوربین


مرحله دوم از سری مراحل تهیه رندر ، قرار دان یک دوربین درصحنه می باشد. تصور کنید که شما بعنوان یک بیننده وارد اتاقی شده اید و یک دوربین عکاسی دارید ، میتوانید از هر زاویه ای از داخل این اتاق تصویری تهیه نمایید. در تری دی مکس هم به همین صورت است به این معنی که شما در مرحله مدلینگ معماری صحنه خود راایجاد نموده اید سپس با قرار دادن دوربین یا دوربین هایی در صحنه از زاویه مورد نظر خود میتوانید خروجی داشته باشید. دوربین های موجود به دو دسته تقسیم می شود :
دوربین های پیش فرض تری دی مکس و دوربین های پیش فرض ویری
از تری دی مکس 2016 به بعد دوربین phisical cam مربوط به پلاگین ویری با همان نام به نرم افزار تری دی مکس منتقل شده است که به لحاظ ابزار ها مانند shuter speed و ISO و... امکانات مشابهی را دارند.
برای کار بادوربین می بایست کاربر با امکانات و ابزار های موجود داخل تنظیمات دوربین آشنا باشد تا با تنظیم صحیح آن روشنایی یا کنتراست خروجی مقدار مناسبی باشد. برای رندر های صحنه های خارجی معماری عمدتا می بایست سایز رندر عمودی یا اصطلاحا vertical باشد چرا که عمدتا برج ها یا ساختمان ها در طبقاتی بیش از یک واحد ساخته میشوند بدیهیست که برای قرارگیری بنا داخل کادر باید سایز رندر به صورتی باشد که عرض آن از طولش بیشتر باشد تا با فرمی عمودی امکان قرارگیری تمامیت بنا در داخل کادر دوربین را فراهم سازد که برای تعیین سایز دوربین می بایست از قسمت output size در سربرگ common اقدام نمایید.
بر عکس این حالت برای صحنه های داخلی معماری مطرح است یعنی فرم خروجی بصورت کشیده و افقی و اصطلاحا horizental می باشد.
یعنی نسبت طول رندر به عرض آن بیشتر است تا فضای زیادتری از محیط داخل و آبجکت های داخل آنرا نشان دهد.



مرحله سوم نورپردازی

 

مرحله سوم نورپردازی می باشد که به عنوان مهمترین مرحله از سری مراحل تهیه رندر مطرح است چرا که هرچه بالانس نوری صحیح تری را در صحنه داشته باشیم خروجی واقعگرایانه تر نشان داده می شود.

برای انجام نورپردازی صحنه ابتدا باید انواع منابع نوری را در محیط تری دی مکس بشناسید و سپس با تنظیم مناسب پارامترهای آن روشنایی و رنگ منبع را تعیین نمایید.
به یک نکته باید توجه کامل داشت و آن هم این است که کاربر باید بداند برای هر موقعیت صحنه می بایست از کدام منبع استفاده نماید چراکه نحوه نورپردازی شان با هم متفاوت است به معنای دیگر در آموزش 3d max مدرس باید در اولین قدم کاربر رابا انواع منابع نوری آشنا کند و سپس با تنظیمات آن ها و در آخر با مناسبترین محل های استفاده از منابع نوری .
برا یاینکه بتوانید در صحنه های معماری به بالانس نوری مناسب دست یابید باید به تعداد زیاد از صحنه تست رندر تهیه نمایید که مستلزم صرف زمان می باشد البته با انجام مکرر و نمرینات بیشتر به راحتی می توانید در مدت زمان کمی با تعداد تست رندر کم به بالانس نوری در صحنه داخلی یا خارجی معماری دست یابید. نکته اینجاست که تنظیمات تست رندر باید ساده و حداقل باشد تا سرعت را تا حد ممکن برای پیش نمایش صحنه در lightcache افزایش دهد.

مرحله چهارم آبجکت گذاری

آببجکت گذاری می باشد که در مورد این مرحله باید کاربر توجه کافی را در انتخاب آبجکت و نیز تعیین مشخصات ان به خرج دهد. به معنی دیگر برای صحنه های کلاسیک انتخاب یک آبجکت مدرن چندان مناسب نیست . بعد از ورود آبجکت مناسب به صحنه نیز با استفاده از دستورات transform مانند  move. rotate. scale می توان اصلاحاتی را از نظر سایز و اندازه روی آبجکت اعمال نمود. برای تهیه آبجکت های مناسب معماری روش های زیادی وجود دارد می توانید این آبجکت ها را از اینترنت دانلود نمایید یا از مراکز تهیه محصولات فرهنگی خریداری نمایید. البته باید دقت کنید آبجکت ها با کیفیت مناسب باشند و نکته دیگر اینکه همراه با تکسچر هاشان دانلود شوند. اگر از سایتمعتبری آبجکت خود را دانلود نمایید حتما همراه پوشه آبجکت تکسچر های کار شده ان نیز داده می شود به فرم یک فایل زیپ شده.
البته از قسمت تماس با ما در همین سایت می توانید انواع آبجکت های مورد نیاز در زمینه معماری مناسب صحنه های داخلی و خارجی را با هزینه مناسب خریداری نمایید.


ادامه مراحل تهیه رندر در مطالب بعدی خدمت شما علاقمندان تقدیم خواهد شد.

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.