با مفهوم و کاربرد و نحوه تغییر محل نقطه ثقل در تری دی مکس آشنا شوید.

آموزش تغییر pivot point نقطه ثقل در 3d max

 

هر جسم یا ترسیم دوبعدی در نرم افزار تری دی مکس دارای یک نقطه ثقل می باشد که حول آن چرخش می نماید یا بزرگ کوچک شدنش( scale ) بر مبنای آن نقطه می باشد در زمان استفاده از دستور Align  نیز انطباق دو جسم بر هم و جابجایی بر اساس pivot point است. به همین جهت اینکه نقطه ثقل هر جسم در کدام محل قرار بگیرد مسئله بسیار مهمی می باشد که بصورت کلی در این مطلب سری از مطالب مرتبط با آموزش 3d max  به آن پرداخته شده است.

برای تغییر pivot point  نقطه ثقل کافیست از قسمت پنل دستورات command panel  گزینه hierarchy ، روی Affect pivot point only  کلیک نمایید تا امکان جابجایی و تغییر محل نقطه ثقل مربوط به جسم به کمک دستور move  با کلید میانبر M فراهم گردد.

پس  از تغییر محل (pivot point ) نقطه ثقل در نرم افزار تری دی مکس باید از سربرگ hierarchy  خارج شوید تا نقطه ثقل تغییر محل یافته ، تثبیت شود .حتی در زمان استفاده از دستور Align  نیز یکی از گزینه های هماهنگ کننده دو جسم با هم بر اساس همین (pivot point )نقطه ثقل است.

به طور پیش فرض نقطه ثقل هر جسم ترسیم شده در نرم افزار تری دی مکس در مرکز آن قرار میگیرد و اگرز چندین جسم با هم گروه بندی شده باشند نقطه ثقلشان در محل مرکز گروه با فاصله میانگین  قرار خواهد گرفت.

 

برچسب ها: آموزش 3d max
دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه های بازدیدکنندگان

فرید 1396/06/02 - 20:58

خیلی خیلی ممنون

رضایی 1396/05/15 - 20:19

تشکر...دستتون درد نکنه

سبحان 1396/04/18 - 02:46

سلام آموزش مربوط به این مطلب رو دیده بودم ولی فراموشش کردم . خیلی کمکم کرد . واقعاً سپاسگزارم

سلطانی 1396/02/01 - 10:15

سلام
دم شما گرم

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.