آموزش مپ دهی در تری دمکس

آموزش مپ دهی در تری دی مکس

مطلب پیش رو از مجموعه مطالبی است که در طی 2 سال گذشته جهت آموزش ویری و آموزش تری دی مکس برای شما علاقمندان تهیه شده است و رویکرد هر مطلب صرفا آموزش و حل مشکلی در بخشی خاص از مراحل تهیه رندر یا کار با نرم افزار تری دی مکس بوده است لذا خواهشمند است با نظرات خود بعنوان کاربران این سایت گروه را در تعیین موضوعات مطالب آتی یاری نمایید.
بعد از مرحله مدلسازی و نورپردازی صحنه های داخلی و خارجی در تری دی مکس نوبت به مرحله متریالسازی خواهد رسید اما بدون شک این مرحله بدون انجام مپ دهی کاربرد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت.
در این جا میبایست شما عزیزان با 2 نکته آشنا شوید و نیز بتوانید این دو قسمت را در یک مرحله واحد از هم تشخیص دهید.
ابتدا بحث متریال و ساخت متریال در تری دی مکس می باشد که بعنوان شروع مرحله در نظر گرفته خواهد شد  اما پس از ساخت یک متریال حال باید تعیین نمایید که چه تعداد از تکسچر بر روی سطح باید تکرار شود.

به این قسمت مپ دهی گفته میشود و تنها با استفاده از خمادیفایر هایی مانند مادیفایر های زیر انجام خواهد شد :
map scaler
uvw map
un wrap

به کمک این مادیفایر ها میتوانید تعداد تکرار تکسچر روی سطح جسم را تعیین نمایید.
برای شروع باید جسمی را ترسیم نمایید.
سپس با انتخاب یکی از مادیفایر های پیش رو اقدام به مپ دهی نمایید. حال ممکن است سوالی در ذهنتان شکل گیرد که کدام مادیفایر برای کدام اجسام با فرم های مختلف مناسب است.
در این مورد باید به شکل جسم دقت نمایید و نیز به سبک مپ دهی !!!

به معنای دیگر زمانیکه قصد مپ دهی حرفه ای را بر روی فرم های مدلسازی معماری مانند سبک مقرنس و یا کارکتر صورت و لباس های آن را دارید بهترین گزینه un wrap می باشد که نسبت به مادیفایر های دیگر دقت بیشتری دارد و روش مپ دهی حرفه ای است  اما نیاز به آموزش گزینه های مختلف و انجام مپ دهی به کمک آن را خواهید داشت که در مطالب  آینده سعی در قرار دادن مطلبی در این خصوص خواهیم داشت.
اما 90 % بافت دهی در تری دی مکس بویژه در حوزه معماری از طریق مادیفایر uvw map انجام خواهد شد.


آموزش مادیفایر پرکاربرد uvw map جهت مپ دهی در رندر های معماری :
در این مادیفایر گزینه های متعددی وجود دارد که به ترتیب زیر با آنها آشنا خواهید شد.

برای شروع مپ دهی ابتدا یک جسم ترسیم نموده و متریالی به آن اختصاص دهید. البته متریال اختصاص داده شده با تکسچری مانند تصویر چوب یا سنگ و... باشد تا تغییر را روی آن بتوانید ببینید.
حال با انتخاب جسم وارد سربرگ modify شوید و مادیفایر uvw map را انتخاب نمایید تا به جسم اختصاص یابد.
 حال در پنجره مادیفایر گزینه uvw map  در بالای جسم مورد نظر وجود دارد.


نکته : در زمان اختصاص متریال به 2 نکته دقت داشته باشید :
الف : گزینه use real word map size  غیر فعال باشد.
ب:    آیکان show shaded فعال باشد   برای درک بهتر این موارد مطلب قبل در مورد دیده نشدن تکسچر را مطالع بفرمایید.

به موضوع باز میگردیم
حال گزینه هایی رد این مادیفایر وجود دارد که برای ادامه کار نیاز دارید تا با وظیفه هر یک از گزینه ها آشنا شوید.
به ترتیب قسمت ابتدایی با نام mapping در مورد فرم مپ دهی می باشد در این قسمت کافیست تا به فرم و شکل جسم دقت نمایید .

به این معنی که اگر جسم مورد نظر شما بصورت فرم کره بود باید از فرم sphiere استفاده نمایید و اگر از فرم مکعب مستطیل بود بهترین گزینه شما box خواهد بود و از انجا که در زمینه ممعماری عمده زوایای مادلینگ آبجکت و همچنین فضا های معماری تخت یا با زاویه های 90 درجه ایست بهترین و کاربردی ترین گزینه Box خواهد بود.
بنا به فرم مپ دهی که انتخاب می نمایید در پایین می بایست سایز را تعیین نمایید.
مثلا اگر فرم انتخابی box می باشد پس در پایین باید سایز (طول  و عرض)تکسچر را تعیین نمایید و اگر کره ای می باشد باید شعاع sphiere را معین کنید و این سایز دقیقا سایریست که تکسچر به آن اندازه روی سطح جسم دیده خواهد شد و تکرار می شود.
Map channel :
 از طریق این گزینه میتوانید یک مادیفایر uvw map را برای یک جسم سفارشی نمایید کافیست تا این عددد با عدد گزینه map channel تکسچر مشابه باشد.
Aligned :
در این قسمت میتوانید محور مپ دهی را در راستای x / y / z laow klhddn .
 دقت داشته باشید که هر یک نتیجه جداگانه ای را به شما خواهد داد.
manipolate  به شما کمک میکند تا بصورت دستی تکسچر را بر روی سطح جسم جابجا نمایید.
Display :
 در این قسمت میتوانید نمایش مرز بین تکرار های تکسچر ر امدیریت نمایید.
show no seems بعنوان گزینه پیش فرض این امکان را فاهم می نماید تا مرزها تا حد ممکن میانگین گیری شده و دیده نشود.
گزینه های بعدی با عنوان thin و thick باعث میشود تا مرزها بصورت ضخیم و یا باریک به ترتیب نمایش داده شوند.


با توجه به مطلب شما با نحوه مار با مادیفایر uvw map  در تری دی مکس آشنا شدید .
موفق و موید باشید .

با نظرات خود ما را در انتخاب موضوعات مطالب بعدی راهنمایی نمایید.
 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.