آموزش نورپردازی داخلی در تری دی مکس

آموزش نورپردازی در تری دی مکس

 

در تری دی مکس روش های متعددی برای نورپردازی فضاهای مختلف معماری وجود دارد.

در قسمت اول این مطلب   با روش های متعدد نورپردازی در رندر معماری آشنا شدید و در ادامه مطالبی در مورد نحوه کار با هر یک از روش های نورپردازی مانند HDRI و نیز استفاده از vraysun  و vray sky برای استفاده شما علاقمندان قرار گرفت.

در این مطلب قصد داریم تا شما با انواع روش های نورپردازی داخلی رندر معماری آشنا شوید.

برای نورپردازی صحنه های خارجی یکی از روش های عنوان شده در مطلب قبل را انتخاب می نمایید که البته می بایست با توجه به صحنه و فضای مورد نظر انتخاب گردد اما در مورد رندر داخلی معماری قضیه کمی وقت گیر تر خواهد بود به این ترتیب که برای نورپردازی داخلی روز باید ابتدا یک منبع نوری از بیرون فضا وظیفه روشنایی محیط را بر عهده گیرد و از نور ورودی آن حداقل 30 % فضای داخلی روشن گردد و سپس با استفاده از منابع نوری تری دی مکس و ویری اقدام به تکمیل نورپردازی داخلی و نهایتا انجام بالانس نوری نمایید.

بر این اساس یکی از روش های ذکر شده در مطلب قبل را برای نورپردازی پشت پنجره ها انتخاب نمایید وسپس با استفاده از vraylight ها مانند vray plane / sphiere / dome/ disk اقدام به نورپردازی داخل نمایید.

برای این منظور می بایست با گزینه های متعدد موجود در هر یک از انواع vraylight آشنا شوید و نیز بدانیم که در هر محل از صحنه از چه فرم و نوع vraylight استفاده نمایید.

برای مثال زمانیکه در رندر برای آباژور میخواهیم منیع نوری قرار دهیم باید از varylight از نوع sphiere استفاده نمایید. ویا برای نورپردازی نورهای مخفی زیر آرک از vrayplane استفاده میکنیم.

در رابطه با موضوع بعد باید بدانیم که در مورد انواع مختلف vraylight گزینه های متعدد مشترکی وجود دارد هر چند بر حسب نوع و شکل متفاوت منبع نوری برخی گزینه ها سفارشی و اختصاصی برای آن فرم و شکل خاص وجود دارد که تنها قابل نمایش و تغییر است که آن فرم منبع نوری انتخاب باشد.

به گزینه های مشترک در vraylight گزینه های عام و به گزینه های اختصاصی هر یک از انواع vraylight ها گزینه های خاص گفته میشود.

حال به بررسی گزینه های عام و مشترک بین vraylight ها میپردازیم :
برای ایجاد منبع نوری پلاگین ویری کافیست تا از قسمت commond panel به سربرگ light برویم و حالت vray را انتخاب نماییم.

on/off جهت فعال یا غیر فعال نمودن منبع نوری

type تعیین شکل منبع نوری

half lenght  نصف طول منبع نوری

half wiidth نصف عرض منبع نوری

multiply تعیین شدت روشنایی ایجاد شده توسط منبع نوری

mode تعیین رنگ منبع نوری براساس تعیین رنگ بصورت دستی و یا با تعیین درجه کلوین از نوع tempereture
در زمینه معماری محدوده عددی بین 3500-8500 می باشد که هر چه عدد بالاتر رود رنگ منبع نوری سردتر خواهد شد.

texture میتوان به برخی از اشکال منبع نوری ویری جهت روشنایی یک تکسچر یا مپ اختصاص داد.

sampling تعیین تعداد نمونه هایی که پلاگین ویری برای محاسبه کیفیت نورپردازی این منبع نوری اختصاص میدهد.

اما در سربرگ مشترک option گزینه های زیر وجود دارد:

cast shadow  ایجاد سایه

double side  نورپردازی در هر دو طرف منبع نوری

invisible   مرئی یا نامرئی نمودن منبع نوری

no decay  منبع نوری زوال نداشته باش

skylight portal منبع نوری بعنوان تزریق کننده نور در صحنه نقش ایفا میکند و نه منبع تولید کننده نور

store with erradiance map  برای محاسبات از موتور رندر اول استفاده کند

affect difuse  ایجاد حالت پدیداری برای آبجکت های محیط

affect specular  ایجاد جلوه مربوطه بر روی آبجکت های با خاصیت انعکاس

affect reflection  تصویر منبع نوری همچنان در متریال های دارای خاصیت انعکاس دیده شود.

 

امیدواریم تا مطلب فوق برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.
لطفا نظر یادتون نره ...

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.