چگونه با HDRI ،پروژه های معماری را حرفه ای نورپردازی کنیم؟

نورپردازی با HDRI در تری دی مکس

همانطور که در مطلب قبل، از سری مطالب آموزش تری دی مکس و آموزش وی ری گفته شد، برای تهیه رندر های معماری میبایست 7 مرحله اساسی طی گردد که حساسترین مرحله ، مرحله نورپردازی است که حتی اگر تمامی مراحل بی نقص انجام گردد ولی این مرحله با دقت کافی انجام نشده باشد (مثلا بالانس صحیح نوری در صحنه ایجاد نشده باشد.) نهیتا به رندری واقع گرایانه دست نخواهیم یافت و بر عکس اگر با وجود نقص در سایر مراحل،مرحله نورپردازی بدرستی انجام گردد میتواند تا حد بالایی ضعف ها را در بپوشاند به همین جهت است که ...

مرحله نورپردازی در بین مراحل تهیه رندر پادشاهی میکند.

برای نورپردازی صحنه های داخلی و خارجی معماری باید به عنوان قدم اول از منابع نوری موجود در نرم افزار تری دی مکس و پلاگین وی ری آگاهی داشته باشید و در قدم بعد با ترکیبی از این منابع نوری و چینش های متفاوت و استفاده از انواع مختلف آن در صحنه های داخلی و خارجی روش های نورپردازی را بوجود آورید.

HDRI

فایل های HDRI ، فایلهایی هستند که از صحنه های واقعی و با کیفیت بالا تهیه شده اند و نورپردازی به کمک آن ها باعث میشود تا رندر بسیار بسیار به حد واقع گرایانه نزدیک گردد.

انواع مختلفی از فایلهای HDRI در اینترنت وجود دارد که گاها از کیفیت بالایی برخوردارند و شما میتوانید آنها را از اینترنت رایگان دانلود کنید.

برای کلیه هنرجویانی که در دوره های گروه شرکت مینمایند بیش از 100 گیگ انواع فایلهای HDRI داده خواهند شد.

نحوه استفاده از فایل HDRI برای نورپردازی :

استفاده از این روش نورپردازی بیشتر در صحنه های خارجی کاربرد دارد.

روش های متفاوت نورپردازی به کمک HDRI عبارتند از :

1-یک VRAYLIGHT از نوع DOME ایجاد کنید .

به قسمت TEXTURE در زیر قسمت های آن برویدو سپس روی USE TEXTURE کلیک کنید تا پنجره متریال ادیتور باز شود.

اگر پلاگین وی ری روی نرم افزار تری دی مکس فعال باشد در این پنجره میتوانید از سربرگ VRAY گزینه VRAY HDRI را انتخاب نمایید و نیز کلید M را از روی کیبورد فشار دهید تا پنجره متریال ادیتور باز شود . به محض انتخاب آن ،در کادر USE TEXTURE نام VRAY HDRI دیده میشود . آنرا به کمک کلیک و درگ روی یکی از گوی های موجود در پنجره متریال ادیتور بیندازید.

با این کار فایل VRAYHDRI به یک گوی منتقل شده است که میتوانید انرا کنترل نمایید .

از قسمت MAPPING TYPE گزینه SPHRICAL ر ا برای صحنه های خارجی انتخاب نمایید .سایر گزینه های موجود عبارتند از

 BITMAP  که به کمک آن میتوانید فایل HDRI را فراخوانی و یا ادرسدهی کنید از روی هارد.

ROTATION که به دو صورت عمودی و افقی میتوانید تصویر  HDRI  را در صحنه به ترتیب بصورت افقی HORIZENTAL.ROTATION و عمودی VERTICAL ROTATION بچرخانید.

PROCESSING در این قسمت دو دستور کاربردی وجود دارد به ترتیب

OVERAL MULTPLE به کمک این گزینه شدت تصویر HDRI هم در صحنه و هم در رندر تغییر دهید.

RENDER MULTIPLE  به کمک این گزینه شدت تصویر HDRI فقط در رندر تغییر دهید.

2-  از روی کیبورد کلید 8 را فشار دهید تا قسمت environment نمایش داده شود حال از قسمت common parameters و سربرگ background میتوانید روی environment map کلیک کنید تا پنجره متریال ادیتور نمایش داده شود .

از داخل این پنجره روی گزینه vray HDRI کلیک کنید و مانند حالت قبل روی یک گوی انرا کلیک و درگ نمایید تا قابل کنترل باشد.

3-از روی کیبورد کلید F10 را فشار دهید تا کادر تنظیمات رندر نمایش داده شود و از سربرگ VRAY و سربرگ ENVIRONMENT را انتخاب نمایید و از REFRACTION/REFLECTION میتوانید همین گزینه  VRAY HDRI را انتخاب نمایید و آنرا روی یک گوی را انتخاب نمایید .

به این ترتیب با 3 روش نورپردازی صحنه های خارجی آشنا شدید.

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.