عدم نمایش گیزموها در تری دی مکس

 

برخی مواقع در نرم افزار تری دی مکس پیش می آید که حتی با وجود انتخاب یک مورد و فعال نمودن دستورات ترنسفورم در مورد آن گیزمو ها روی آبجکت دیده نمی شوند !!!

لذا به دلیل اینکه هدف اصلی ما اموزش تری دی مکس و رفع مشکلات متداول است این مطلب را به اموزش راه های رفع مشکل دیده نشدن محور ها یا همان گیزموها در نرم افزار تری دی مکس اختصاص داده ای. 
(گیزمو : محور های نشاندهنده راستای X / Y / Z به رنگ های قرمز و سبز و آبی )


عدم نمایش گیز موها به یکی از 3 دلیل زیر می تواند باشد.
1- جسم در حالت انتخاب نیست یعنی روی آن کلیک نکرده اید و یا دستورات ترنسفورم در مورد آن فعال نشده است.
برای رفع این حالت روی مورد یا مورد ها کلیک کنید و سپس با کلید های میانبر R /E /W دستورات ترنسفورم را فعال نمایید .


2- از سربرگ VIEW در MENUBAR گزینه SHOW TRANSFORM GIZMO را فعال نمایید.


3- اگر با حالت اول و دوم که ذکر شد مشکلتان حل نشده باید به ترتیب زیر یعنی حالت سوم عمل نمایید.
به سربرگ CUSTOMIZE بروید و سپس گزینه آخر یعنی PREFERENCES را انتخاب نمایید .

 

پس از باز شدن پنجره ، به سربرگ GIZMO رفته و از بالای سربرگ در قسمت TRANSFORM GIZMO گزینه نمایش گیزمو را با تیک زدن گزینه ON فعال نمایید.

برای نمایش مجدد گیزموها به یکی از روش های فوق میتوانید نمایششان را فعال نمایید.

 


در ادامه قصد داریم تا برخی از خصوصیات مربوط به گیزموها را در تری دی مکس اموزش دهیم.
در تری دی مکس بصورت خلاصه برای جابجایی ، چرخش و یا تغییر سایز از سه دستور استفاده میکنیم که در همه نرم افزار های معماری وجود دارند که به ترتیب عبارتند از MOVE / ROTATE / SCALE .

برای کار با این دستورات ترنسفرم به محور های نیازمندیم که به ترتیب بر اساس سیستم دکارتی سه راستا در محیط بی نهایت تری دی مکس برای شما قرار گرفته است به ترتیب X / Y / Z .


حال برای نمایش این راستاهای دید برای انتخاب آن ها به محورها یا دستگیره هایی نیازمندیم که برای مثال با انتخاب آن محور X فعال شود.
به این دستگیره ها د رمحیط تری دی مکس گیزمو GIZMO گفته میشود که گاهی سهوا کاربران از کلید میانبر هایی در حین کار استفاده میکنند که باغث ناپدید شدن موقتی آن ها می شوند و در ابتدای این مقاله 3 روش کلی برای نمایش محور یا همان گیزمو های ناپدید شده اموزش داده شد.


برای فعال نمودن هر یک از این گیزمو ها 2 راه در اختیار دارید :
1- کلیک و درگ روی گیزمو مورد نظرتان ، برای مثال برای انتخاب گیزمو X باید روی جسم مورد نظرتان کلیک نموده و سپس برای انجام مثلا دستور ترنسفرم MOVE ، دستور MOVE را با کلید میانبر W انتخاب و فعال نموده و بعد از نمایش سه گیزمو X / Y /Z روی جسم محور X را کلیک و درگ کنید به هر طرف که تمایل دارید.


نکته : برای جابجایی در راستای یک محور باید دستور AXIS CONSTRAINT را فعال نمایید و کلید میانبر برای انجام این کار کلید CTRL + D می باشد.

 

2- کلید های میانبر برای فعال نمودن محور یا گیزموها در تری دی مکس

استفاده از کلید های میانبر برای انتخاب و فعال نودن گیزمو مورد نظرتان ، را ه دوم انتخاب گیزمو ها هستند.


برای فعال نمودن گیزمو X میتوانید از کلید میانبر F5
برای فعال نمودن گیزمو Y میتوانید از کلید میانبر F6
برای فعال نمودن گیزمو Z میتوانید از کلید میانبر F7

در صورتی که این مطلب برای شما مفید واقع شده است، می توانید از قسمت زیر دیدگاهتان را اعلام بفرمایید.

ارزوی موفقیت

دسته ها: مطالب

دیدگاه های بازدیدکنندگان

دانیال امینیان 1397/07/20 - 13:08

درود بر شما خسته نباشید میگم به تک تک تیم فنیتون که به امثال من خدمات میرسونه این مطلب مشکلمو حل کرد خیلی ممنونم ازشما

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.