آموزش زیر قسمت های editable poly در تری دی مکس

 آموزش زیر قسمت های Editable poly  در تری دی مکس :

 


برای تهیه رندر در تری دی مکس کاربر باید ( مطابق مطالب آموزشی پیشین ) به ترتیب 7 مرحله اساسی را انجام دهد یکی از مهمترین این مراحل ،مرحله مدلینگ می باشد.

در حوزه معماری مدلسازی بر پایه روش های متعددی می تواند انجام گردد.

برای شروع مدلسازی می توان از یک shape شروع نمود و یا یک سطح و یا حتی یک حجم.

مسئله مهم اختصاص editable های کاربردی بعد از ایجاد سطح یا حجم اولیه می باشد که بایستی با توجه به فرم مورد نظر انتخاب گردد.
برای مثال اگر کاربر قصد دارد تا مادلینگ معماری را با یک shape شروع نماید پس باید با اختصاص یک editable spline کار را ادامه دهد و با انتخاب صحیح دستورات و ابزار های موجود در editable spline در موقعیت های مشخص اقدام به انجام مدلسازی نماید.
اما اگر مدلسازی معماری را با یک سطح و یا یک حجم شروع کرده باشد در ادامه ملزم به اختصاص یک editable مناسب مانند editable poly و یا editable mesh می باشد که با توجه به فرم آبجکت نهایی که کاربر قصد مدلسازی آن را دارد باید انتخاب گردد.

بدون شک بهترین و کاملترین editable در مورد مدلسازی آبجکت های معماری با سطح و حجم editable poly می باشد چرا که دارای دستورات متعدد و کاربردی در زمینه مدلسازی احجام و بنا های معماری می باشد.

بعد از انتخاب editable یا همان اصلاحگر مناسب در زمینه مدلسازی معماری ، نوبت به آن میرسد تا کاربر با استفاده از ابزار های موجود در اصلاحگر آشنا گردد.
در مطالب گذشته سعی بر این شد تا شما عزیزان با برخی از امکانات موجود آشنا شوید.

در این مطلب اما قصد تکمیل و معرفی زیر قسمت های موجود در editable spline و editable poly در آموزش تری دی مکس را داریم.

در مورد editable poly دستورات متعددی وجود دارد که باید پیش از آن با زیر قسمت های موجود در editable poly در آموزش تری دی مکس آشنا شوید.

معرفی زیر قسمت های موجود در editable poly :

هر حجم در محدوده عمل تری دی مکس به 5 زیر قسمت تقسیم می گردد که به ترتیب عبارتند از :

1-vertex یا نقاط

2-edge یا لبه

3-border یا حفره ها

4-polygon یا سطوح

5-element یا اجزاء

 

Vertex :

کوچکترین واحد تشکیل دهنده هر حجم در تری دی مکس نقطه می باشد که برای انتخاب زیر قسمت نقطه می بایست کلید 1 را از روی کیبورد فشار دهید و راه دیگر کلیک روی آیکان مورد نظر می باشد.

Edge :

بین دو نقطه در تری دی مکس همواره یک لبه تشکیل خواهد شد که بنام edge شناخته می شود و از دو طریق می تواند فعال گردد :

  • فشردن کلید میانبر 2

2-کلیک روی آیکان دوم با نام edge

لبه ها به صورت کلی به دو فرم دیده می شوند :

الف : لبه میانی سطوح : که در روی سطح قرار گرفته و در رندر به هیچ عنوان دیده نخواهد شد و اصطلاحا به آن connect نیز گفته می شود.

ب : لبه های خارجی که روی انتتهای خططو دیده می شوند.

Border :

اگر در روی حجم یکی از سطوح را انتخاب و حذف نمایید در محل سطح حذف شده یک حفره ایجاد می گردد که با نام border شناخته خواهد شد.

از طریق دستور Cap در زیر قسمت Border می توان بر روی حفره یک در پوش قرار داد که به عنوان یکی از مهمترین ابزار های زیر قسمت Border شناخته می شود.

Polygon :

از کنار هم قرار گرفتن حداقل سه لبه edge می توان یک سطح ایجاد نمود.

لازم به ذکر است که در محیط تری دی مکس سطوح چهار ضلعی به هیچ عنوان نخواهید داشت و اگر در ظاهر سطحی  را به فرم چهار ضلعی مشاهده نمودید باید بدانید که این سطح چهار ضلعی از دو سطح سه ضلعی تشکیل شده است.
برای نمایش سطوح سه ضلعی میبایست روی حجم مورد نظر راست کلیک نموده و گزینه edge only را غیر فعال نمایید . با انجام این کار سطوح سه ضلعی تشکیل دهنده اولیه بصورت نقطه چین
بر روی سطوح حجم مورد نظر نمایش داده خواهند شد.

Element :

هر حجم از اجزاء مختلفی می تواند تشکیل شده باشد با نام المنت که به عنوان اجزاء شناخته می شوند.

ممکن است حجم مورد نظر تنها یک المنت و یا چندین المنت داشته باشد که برای انتخاب  هر یک از اجزاء می توانید از زیر قسمت Element استفاده نمایید.

ابزارهای موجود در editable poly به دو دسته کلی تقسیم می شوند . دسته اول ، دستورات و ابزار های عام می باشند و دسته دوم ،دستوراتی که با توجه به نوع زیر قسمت انتخابی فعال خواهند شد.

برای مثال در مورد ابزار Cap می توانید تنها در حالت انتحاب زیر قسمت Border آن را فعال داشته باشید.

 

اگر مطلب پیش رو مفید واقع شده است لطفا با نظرات خود ما را در جهت ارتقاء کیفی مطالب آموزشی و انتخاب دقیقتر موضوعات مطالب یاری نمایید.

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.