آموزش مادیفایرeditable poly_قسمت اول

آموزش مادیفایر editable poly

یکی از پرکاربردترین مادیفایر های نرم م افزار 3d max ،مادیفایر editable poly می باشد.

مادیفایر  editable poly بویژه در زمینه معماری و نیز بویژه در مرحله مدلسازی کاربرد زیادی دارد. این مادیفایر دارای سربرگ های متعددی می باشد که به دلیل کاربرد بالای آن ها در مدلسازی معماری بهتر است به هر یک از دستورات موجود در آن یک کلید میانبر یا همان hot key اختصاص داد.

مادیفایر editable poly دارای 5 زیر قسمت کلی می باشد که به ترتیب عبارتند از :

vertex  که همان نقاط تشکیل دهنده آبجکت می باشند.

edge  بین دو نقطه خطی قرار میگیرد که همان edge نامیده می شود.

border  زمانی که یک سطح از روی آبجکت حذف گردد خطوط اطراف حفره ایجاد شده را border می نامند.

polygon  به هر یک از سطوح تشکیل دهنده آبجکت گفته می شود.

element  به هر یک از قسمت های کلی تشکیل دهنده آبجکت گویند.

برای هر یک از این زیر قسمت های مادیفایر editable poly جهت تسهیل و سرعت بخشیدن به روند مدلسازی معماری یک کلید میانبر بصورت پیش فرض اختصاص داده شده است که به ترتیب از عدد 1 الی 5 کلید میانبر مربوط به زیر قسمت های ذکر شده است.

4 سربرگ کلی و مشترک بین تمام زیر قسمت ها در editable poly وجود دارد که عبارتند از :

selection

edit geometry

paint deformation

soft selection

edit poly mode

 و با انتخاب هر یک از زیر قسمت ها یک سربرگ جداگانه فعال خواهد شد با نام آن زیر قسمت. برای مثال زمانی که شما بعنوان کاربر زیر قسکن نقطه vertex را با کلید میانبر 1 فعال می نمایید سربرگی خاص فعال خواهد شد بنام edit vertex ، و به همین ترتیب برای سایر زیر قسمت ها.

 

توضیح سربرگ selection:

همانطور که گفته شد زیر قسمت ها با کلید های میانبر ذکر شده در این زیر قسمت وجود دارند.

ignore backface cull: زمانیکه از این دستور استفاده نمایید تنها زیر قسمت هایی که جهتشان رو به سمت زاویه دید شما در پنجره های دید هستند انتخاب می شوند.

by angle : با انتخاب این گزینه سطوحی که اختلاف زاویه شان با سطح انتخاب شده شما کمتر از عدد قرار داده شده باشد انتخاب می شوند و با این دستور میتوانید سطوح همسطح را یکجا انتخاب نمایید . دقت داشته باشید هر یک از دستورات موجود در editable poly در قسمتی از روند مدلسازی کاربرد منحصر به فردی دارند که با اطلاع از ان ها می توانید حداکثر استفاده را داشته باشید و در مطالب قرار داده شده سعی شده است تا شما عزیزان در آموزش 3d max اطلاع کافی ر در مورد امکانات بخش های مختلف نرم افزار داشته باشید.

shrink برای کاهش محدوده زیر قسمت انتخاب شده می باشد.

grow همانطور که از نام آن مشخص است برای افزایش محدوده انتخاب شده می باشد.

ring برای افزایش تعداد زیر قسمت های انتخاب شده در سطح موازی می باشد.

loop برای افزایش در امتداد زیر قسمت انتخاب شده می باشد.

constraint به معنی مقید کردن یک زیر قسمت در حد سطح face /لبه edge/ نرمال یا همان جهت سطح normal می باشد.

 به کمک این دستور می توانید زیر قسمت مورد نظر را که عمدتا نقاط و یا لبهها می باشند در راستای مربوطه مقید نمایید تا صرفا در همان محور یا محور ها امکان حرکت داشته باشند.

البته این دستور را در قسمت snap نیز می توانید در اختیار داشته باشید. برای فعال نمودن آن کافیست روی آیکان snap در قسمت main toolbar راست کلیک کرده و از قسمت option گزینه  enable axis constraint  رافعال نمایید که در اموزش 3d max یکی از آموزش های اساسی و اصلی می باشد که در تک تک مراحل تهیه رندر بویژه مدلسازی و نور پردازی کاربرد بالایی دارد.

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه های بازدیدکنندگان

جلیلیان 1396/05/28 - 19:29

سلام
ببخشید اگر میشه کتاب آموزش 3d max که تو سایت گذاشتین رو تو کانال تلگرامم بزارین

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.