با پرکاربردترین ابزارهای مدلسازی معماری در تری دی مکس آشنا شوید.

آموزش مدیفایر های پرکاربرد مدلینگ معماری در تری دی مکس

Editable poly

Editable spline

اصلاحگر های حجم و ترسیمات دو بعدی در نرم افزار تری دی مکس به ترتیب  editable poly  و editable spline  هستند.
مدلسازی در نرم افزار تری دی مکس تفاوت زیادی با اتوکد دارد به این ترتیب که در نرم افزار تری دی مکس مدلسازی مانند سنگ تراشی است که حجم اولیه ای تولید کرده و سپس با اختصاص اصلاحگر هایی مانند editable poly  به آن فرم دلخواه را میدهیم. اما در نرم افزار اتوکد مدلسازی به صورت ترکیبی است یعنی برای نثال برای ساخت یک میز ابتدا صفحه رویی ان را ساخته و سپس پایه را جداگانه تولید و درنهایت به کمک دستوراتی مانند snap آن ها را به هم متصل می نماییم.
به همین دلیل در نرم افزار تری دی مکس به اصلاحگر هایی مانند editable poly  برای رسیدن به حجم مربوطه نیاز داریم و نیز برای کار با این اصلاحگر ها باید با امکانات و وظایف هر یک از پارامترهایشان آشنا باشیم.

به کمک این اصلاحگر یا مدیفایر ها می توان اصلاحات یا تغییرات موردنظر را روی احجام اولیه اعمال نمود تا به فرم مورد نظر دست یافت.

در مدیفایر editpoly قسمت های متعددی وجود دارد که از هر قسمت می توان تغییراتی اساسی را در مورد مربوطه ایجاد نمود .

در این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان را با سربرگ های مدیفایرedit poly آشنا نماییم.

 از سربرگ selection می توان زیر قسمت های مربوط به حجم را انتخاب نمود زیر قسمت هایی شامل  ...

vertex یا نقاط 

edge یا همان لبه ها و خطوط بین دو نقطه

border یا خطوط پیرامون فضای خالی مثلا سطح حذف شده

polygon همان سطوح تشکیل دهنده یک حجم را گویند

element  اجزای تشکیل دهنده یک جسم

به طور خلاصه کوچکترین واحد تشکیل دهنده یک جسم نقاط آن هستند و از اتحاد دو نقطه خطی بین انها حاصل میشود بنام edge و اگر حداقل سه خط در کنار هم قرارگیرند یک face یا iهمان  polygon ایجاد خواهد شد که از کنار هم قرار گرفتن این سطوخ حجم و از کنار هم قرار گرفتن این حجم ها به عنوان قسمت های اصلی یک جسم ساخته خواهد شد.

شاید فکر کنید دانستن این مفاهیم اولیه به چه کار میاید و چه لزومی دارد که این مفاهیم را بدانیم؟

در آموزش 3d max و نیز آموزش وی ری این مفاهیم بعنوان سنگ اول در انجام مدلسازی معماری می باشند مثل حروف در الفبا...

اگر با معنی زیر قسمت ها آشنا باشید می توانید اصلاحات مورد نظر خود را روی حجم پیاده کنید به شرط اطلاع و تسلط از edit poly

سربرگ دوم soft selection  می باشد که به کمک آن می توان با ابزاری شبیه قلمو گودی یا ناهمواری روی سطح ایجاد کرد که سایز و شدت این قلمو قابل تعیین است مشروط بر اینکه سگمنت های سطح در حد کافی باشد.

سربرگ بعد با پیش نام edit است که بسته به نوع زیر قسمت نامش تغییر خواهد یافت. برای مثال اگر شما به زیر قسمت نقاط یا همان vertex بروید نام این زیر قسمت میشود editvertex و به همین ترتیب برای سایر زیر قسمت ها هم نام این سربرگ با انتخاب ان تغییر خواهد یافت.

و گزینه های این سربرگ نیز با توجه به زیر قسمت انتخابی تغییر خواهد کرد. توجه داشته باشید پرکاربردترین زیر قسمت این اصلاحگر همین سربرگ edit می باشد.

برای مثال با انتخاب زیر قسمت polygon گزینه ای زیر به نمایش در خواهند آمد.

Extrude  باعث افزایش ضخامت سطح خواهد شد.

bevel      ترکیبی از دستور extrude و insert می باشد.

bridge     اتصال دو زیر قسمت به هم به کمک یک سطح - ابزاری مشترک بین زیر قسمت های نقطه . خط  و سطح

flip          با توجه به اینکه جهت هر سطح بنام نرمال تعیین کننده این است که ان سطح در رندر دیده خواهد شد و یا خیر به کمک این ابزار می توان جهت نرمال سطح مورد نظر را در صورت نیاز معکوس نمود تا دیده شود.

insert      مانند دستور offset در اتوکد عمل خواهد کرد و باعث ایجاد یک حاشیه داخلی با اندازه مورد نظر شما خواهد شد.

outline    بزرگ یا کوچک کردن سایز سطح انتخابی

 

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.