آموزش spline در تری دی مکس

آموزش spline در تری دی مکس-پارت 1

 

برای مدلسازی معماری در تری دی مکس روش های متعددی وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به روش shape modeling اشاره نمود.

در این روش مدلسازی کاربر از انواع مختلف shape ها مانند مربع ،دایره و خطوط به عنوان اولین مراحل آغاز مدلسازی استفاده می نماید که با اختصاص مادیفایر های متعدد مانند shell  و edit poly می تواند به ترتیب به سطح و حجم تبدیل گردد.

برای مدلسازی با استفاده از ترسیمات دو بعدی پس از رسم میبایست یک editable به آن اختصاص داد که از بین editable های تری د یمکس میتوان به edit spline در مورد ترسیمات دو بعدی اشاره نمود.

پس به این ترتیب شروع میکنیم که ابتدا یک shape با توجه به محل مورد نظر رسم نموده و سپس یک edit spline به آن اختصاص می دهیم.

حال برای ادامه روند مدلساز یباید بهگزینه ها و امکانات موجود در edit spline مسلط باشید لذا در ادامه به بیان وظیفه گزینه های خواهیم پرداخت.

با انتخاب جسم به سربرگ Modify  بروید ، همانطور که ملاحظه میکنید در سربرگ اول با نام selection زیر قسمت های متعددی وجود دارد که به ترتیب با اعداد 1 تا 3 از روی کیبورد به عنوان کلید های میانبر قابل انتخاب خواهند بود با نام های vertex- segment و  spline  .
کوچکترین واحد تشکیل دهنده یک حجم یا سطح و یا حتی خط نقطه است که از اتصال دو نقطه به هم یک لبه ایجاد میگردد با نام segment که از کنار هم قرار گرفتن حداقل 3 ضلع یا همان segment یک چند ضلعی بوجود می آید و در حقیقت مثلث با سه ضلع کمترین تعداد اضلاع و دایره با بی نهایت ضلع بیشترین تعداد اضلاع را در میان چند ضلعی ها دارا می باشد.

در ادامه با وظایف هر یک از گزینه ها آشنا خواهید شد :

show vertex number  نمایش شماره نقاط روی سطح خط به ترتیب
new vertex type        پس از ایجاد یک نقطه جدید و یا ایجاد یک خط ، نقاط تشکیل دهنده آن به چه صورت هایی باشند :
درمورد شکل و فرم نقاط باید بدانیم که 4 شکل متفاوت از خطوط وجود دارند که به ترتیب عبارتند از :
1- linear

2-bezier

3-corner

4-bezier corner

بسیار مهم است که شما فرم و شکل نقاط را روی چه حالتی قرار میدهید. اگر در حالت bezier باشد که نقاط فرم خمیده خواهند داشت و اگر در حالت corner  باشند فرم تخت.

fillet   گرد کردن نقاط

chamfer  پخ کردن نقاط

weld   جوش دادن و اتصال نقاط به هم

connect  ایجاد اتصال بین نقاط با رسم یک خط

outline   گرفتن حاشیه از خط رو به بیرون یا داخل

boolean  کم کردن یا اتصال دو خط از هم یا به هم

trim برش خطوط از هم

hide مخفی نمودن خطوط

bind اتصال خطوط

explode  از هم پاشیدن خط و تسیم شدن به خطوط تشکیل دهنده

divide تقسیم خط به قسمت های مشخص

detach جدا نمودن خط انتخابی از editable موجود

 

در پارت دوم این مطلب به بیان ویژگی های هر یک از این دستورات خواهیم پرداخت.

 

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.