bump در تری دی مکس چه کاربردی دارد؟

bump در تری دی مکس

در این مطلب شما عزیزان با استفاده از جلوه bump در 3d max آشنا خواهید شد.

در 3d max و در بخش بافت دهی در سری مراحل تهیه رندر متریال های متعددی مانند standard و  vraymyl وجود دارد. امکانات ویژه ای در هر یک از این متریال ها وجود دارد و به کمک این امکانات کاربران می توانند جنسیت های مختلفی را ایجاد نمایند.

دقت داشته باشید برای ساخت یک جنسیت در قدم اول باید به مشخصات جنسیت مورد نظر در مرحله ساخت تکسچر دقت نمایید. خصوصیاتی مانند روشنایی /رنگ /بافت / میزان صیقلی بودن سطح جنسیت که در آموزش 3d max به آن glossiness گفته می شود و نیز میزان انکسار یا عبور نور در متریال های شفاف یا نیمه شفاف مانند شیشه ...

یکی از جلوه های بسیار پر کاربرد در ساخت متیال انواع جنسیت ها جلوه bump می باشد.

اگر به قسمت maps در متریال های عام مانند standard و  vray mtl بروید قسمتی وجود دارد بنام bump که از این طریق میتوانید جلوه بامپ را در مورد متریال ایجاد نمایید . در ساخت متریال در 3d max گاهی نیاز است سطح جنسیت مورد نظر دارای برآمدگی باشد مانند تکسچر پارچه و یا چوب کهبه کمک جلوه bump می توانید این جلوه را ایجاد نمایید.

در ایجاد جلوه bump دقت نمایید که از تکسچر سیاه و سفید استفاده نمایید .با این کار بر اساس الگویی محاسباتی در 3d max پیکسل های روشن تکسچر به سمت بالا آمده و پیکسل های تیره در همان قسمت پایین می مانند و این کار باعث ایجاد ناهمواری در سطح جسم خواهد شد بنام bump.

حال این سوال پیش می آید که تمام پیکسل های روشن تکسچر در 3d max دارای روشنایی یکسان نیستند و به عبارت دیگر از خاکستری تیره تا پیکسل های کاملا روشن به هر حال تا حدی روشن هستند اما سطح روشن بودن متفاوتی دارند . دقت نمایید میزان بالا آمدن پیکسل در زمان استفاده از bump کاملا بستگی به میزان روشنی پیکسل دراد به عبارت دیگر پیکسل با رنگ سفید بیشتر از پیکسل با رنگ تیره بالا خواهد آمد و همین باعث تفاوت در میزان بالا آمدن خواهد شد و در نهایت ناهمواری در سطح متریال ایجاد میگردد.

برای تبدیل تکسچر به تکسچر سیاه و سفید چند راه وجود دارد که بهترین روش استفاده از adjustment های فتوشاپ در این نرم افزار می باشد.

اما راه میانبر استفاده از map بسیار پرکاربرد color correction در 3d max می باشد.

برای اختصاص این مپ به تکسچر مورد نظرتان در 3d max باید ابتدا یک متریال انتخاب نمایید برای مثال متریال standard و سپس  از قسمت diffuse مپ color correction را به آن اختصاص دهید و سپس از قسمت داخل این مپ گزینه browse را انتخاب نمایید و سپس تکسچر مورد نظر را به ان اختصاص دهید. در قدم بعد در قسمت بالای مپ color correction گزینه monochromatic را انتخاب نمایید تا تکسچر به رنگ سیاه و سفید و مناسب برای جلوه bump  تبدیل گردد.

در قسمت maps و در قسمت bump می توانید شدت اختصاص bump را تعیین نمایید. با تغییر عدد در قسمت درج عدد می توانید برآمدگی ها را کمتر و یا بیشتر نمایید.

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.