با دستور array در تری دی مکس آشنا شوید.

آموزش دستور array در تری دی مکس

یکی از دستورات پرکاربرد بویژه در مرحله مدلسازی معماری ، دستور array می باشد که جهت کار با نرم افزار تری دی مکس هنرجویان می بایست با آن آشنا باشند  و بهمین خاطر در مطالب مربوط به اموزش 3d max در معماری و آموزش وی ری به بررسی گزینه های موجود در این دستور بسیار پرکاربرد بویژه در مرحله مدلینگ معماری می پردازیم.

برای تهیه کپی در تری د یمکس روش های زیادی وجود دارد...

1-فشردن کلید ctrl+v از روی کیبورد باعث باز شدن پنجره clone option خواهد شد که در آن سه نوع وجود دارد
الف : copy   که یک کلون مستقل تهیه خواهد شد کاملا مستقل به این معنی که با تغییر پارامتریک جسم مادر ، جسم کلون شده تغییر نخواهد کرد.

ب : instance : که در این نوع تهیه کلون از یک آبجکت در نرم افزار تری دی مکس جسم کلون شده کاملا وابسته به جسم مادر (جسمی که از روی آن کپی تهیه شده است ) می باشد و با تغییر پارامتریک جسم مادر ،مانند تغییر سایز آن جسم کلون شده نیز تغییر خواهد کرد.

ج : refrence :  نوع سوم کلون کردن آبجکت است که تقریبا جسم کلون شده از نظر پارامتریک وابسته به جسم مادر بوده و شبیه instance می باشد.

2- با انتخاب جسم و پایین نگه داشتم کلید shift از روی کیبورد پنجره مربوط به کلون باز خواهد شد.

3- اگر در صحنه ای نیاز باشد از جسمی تعداد کپی های زیادی در راستا های متعدد تهیه گردد میتوانید برای افزایش سرعت و نیز دقت تهیه کلون ، از دستور پرکاربرد ARRAY در تری د یمکس استفاده نمایید.

بعد از انتخاب این دستور ، پنجره مربوطه باز خواهد شد که در ادامه به بررسی گزینه های آن خواهیم پرداخت:

 

از طریق گزینه های موجود میتوانید محور و تعداد کلون های مورد نظر را تعیین نمایید .

جسم مورد نظرتان را میتوانید بر اساس یک ، دو ، یا هر سه محور x , y , z کپی کنید و این تهیه کلون می تواند به کمک یک یا دو  و یا هر سه دستور پرکاربرد  transform انجام گیرد مانند move , rotate , scale .

به کمک گزینه priview میتونید پیش نمایشی  را از روند تهیه کلون در صحنه ملاحظه بفرمایید.

 روند تهیه کلون می تواند بر اساس یک یا هر سه محور باشد که به ترتیب به 1D , 2D , 3D بشمار میروند که همان یک بعدی  و دو بعدی و سه بعدی می باشد.

اگر از دستور SCALE استفده نمایید این دستور را از طریق گزینه UNIFORM طوری اعمال نمایید که بر هر سه محور بصورت یکسان اعمال گردد.

reset all  باعث میشود تا کلیه تنظیمات به حالت پیش فرض برگردد.

از طریق گزینه type of object میتوانید تعیین نمایید که کلون تهیه شده به کدام مدل از نوع  copy , instance  ویا  refrence  باشد.

مثلا برای تهیه 10 کپی از یک آبجکت میتوانید به ترتیب زیر عمل نمایید.

1-جسم را انتخاب نمایید.

2-از سربرگ tools دستور array را انتخاب نمایید.

3-از پنجره باز شده گرینه preview را فعال نمایید تا پیش نمایش روند تهیه کلون از آبجکت را د رصحنه ببینید.
4-روی فلش سمت راست گزینه move کلیک نمایید .

 

5-راستا یا همان محور مورد نظرتان را انتخاب نمایید مثلا   x   و با تغییر عدد مورد نظر میتوانید فاصله کپی های تهیه شده را از هم تعیین نمایید.

6-از قسمت count تعداد مورد نظرتان مثلا 10 عدد را انتخاب نمایید .

7- نهایتا روی گزینه  ok کلیک نمایید.

موفق باشید.

 

 

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.