آشنایی با دستورات پرکاربرد snap و align در تری دی مکس

 آموزش دستور snap

آموزش دستور align


در نرم افزار تری دی مکس برای جابجایی ها امکانات و دستورات متعددی وجود دارد که می توان از آن میان به دستور snap و  align  اشاره نمود.
در ادامه قصد بررسی گزینه های مربوط به snap  را در نرم افزار تری د ی مکس داریم.
snap :
این دستور دارای یک آیکون در نوار ابزار اصلی main toolbar در محیط تری دی مکس می باشد و نیز یک کلید میانبر روی کیبورد که همان  s  می باشد.
برای صرفه جویی در زمان همواره باید از کلید های میانبر برای فعال یا غیر فعال نمودن دستورات استفاده نمایید.
اگر از قسمت نوار ابزار اصلی روی ایکون snap  چپ کلیک نمایی ان را فعال یا غیر فعال می نمایید و اگر  راست کلیک نمایید وارد پنجره مربوطه دستور  snap خواهید شد.
در پنجره مربوط  به دستور snap  در نرم ازفرار تری دی مکس چهار سربرگ اصلی وجود دارد که از آن میان دو گزینه های موجود در دو سربرگ  snaps  , option را در این مطلب بررسی می نماییم.
کلا دسنور snap  برای انجام جابجایی های دقیق احجام مدلسازی شده در نرم افزار تری دی مکس کاربرد دارد.زمانی که این دستور از طریق کلیک روی آیکون مربوطه فعال گردد میتوان با انتخاب یک حجم از قسمتی حجم مربوطه را به محل دیگری جابجا کرد. و اگر دقت کنید در زمان فعال بودن آن به محض نزدیک شدن نشانگر موس به محل مربوطه روی حجم مارکری به رنگ زرد در محل ایجاد میشود که می تواند با حالتی مگنت ( آهنربایی ) به محل مربوطه متصل گردد. 

دقت داشته باشید که مطالب آموزش 3d max مانند مطلب پیش رو شامل تدریس ابزار های پرکاربرد در تری دی مکس می باشد. 

اینکه از کدام قسمت حجم مربوطه را بتوان جابجا کرد از پنجره snap  که با راست کلیک روی آیکون آن باز میشود قابل تعیین است .

 

سربرگ snaps :
در این سربرگ گزینه هایی وجود دارد که بوسیله آن ها می توان به قسمت های مختلف روی احجام دسترسی داشت مانند نقاط vertex و انتهای پاره خط های اصلی end opint و میانه پاره خط ها midpoint  و ...
سربرگ option :
در این سربرگ گزینه های زیر با وظایف نوشته شده وجود دارد :
display : نمایش یا عدم نمایش مارکر مربوطه به رنگ زرد رنگ که محل مربوطه را نشان می دهد.
 size : سایز مارکر بر حسب پیکسل
snap preview radius : اینکه تا چند پیکسل مانده به محل مورد نظر مارکر دیده شود
snap radius :  اینکه تا چند پیکسل مانده به قسمت مربوطه به حالت آنربایی جسم جذب محل شود.
angle : یکی از پر کاربردترین دستورات نرم افزار تری دی مکس می باشد بویژه در مرحله نورپردازی و مدلسازی که بوسیله آن می توان چرخش احجام و shape  ها را بر اسا یک زاویه مشخص انجام داد که این زاویه از این قسمت تعیید می شود مثلا 45 درجه و با کلید میانبر A از روی کیبورد می توان این دستور را فعال یا غیر فعال نمود.
percent : دستور scale  که کلید میانبر R  را دارد و یکی از سه دستور transform  کلی در نرم افزار تری دی مکس است می تئاند از این قسمت احجام را براساس یک در صد مشخص بزرگ یا کوچک نماید.

snap to frozen objects : کاربرد ان زمانیست که پلانی را از نرم افزار  اتوکد وارد نرم افزار تری دی مکس نموده و قصد مدلسازی بر مبنای پلان را داریم .که در اولین مرحله بعد از import  کردن پلان می بایست آن را فریز نماییم .اما مشکلی که وجود دارد این است که دستور snap  برای انجام مدلسازی بر روی یک پلان بطور پیش فرض نرم افزار تری دی مکس ، برای احجام و ترسیمات دو بعدی فریز شده غیر فعال می باشد . پس بعد از ورود پلان از اتوکد به تری دی مکس می بایست آن را فریز و دستور snap to frozen obj  را فعال نمود تا بتوان از پلان به کمک دستور snap  برای مدلسازی استفاده نمود.
enable axis constraints  : این دستور برای انطباق و جابجایی دقیق حجم در راستای محور یا محور هایی خاص مثلا X یا Y  و Z کاربرد دارد.
display rubber bends : بعد از جابجایی یک حجم در نرم افزار تری دی مکس می توان مسیر جابجایی را از طریق فعال کردن این گزینه دید.
 سایر سربرگ های موجود در پنجره snap  در حوزه معماری کاربرد چندانی ندارد لذا از توضیح آن ها  در این مقاله صرف نظر خواهیم نمود.

دستور بعد دستور align یکی از پرکاربردترین دستورات نرم افزار تری دی مکس بویژه در مدلسازی معماری می باشد که چندین نوع مشابه دارد مانند دستور quick align  . به کمک ایکون مربوط به دستور align  می توان به ان دسترسی داشت و به کمک گزینه های مربوطه دو حجم را بر مبنای بالا و یا قاعده آن ها هم راستا نمود و جابجا کرد.


به منظور منطبق کردن و جابجا کردن دو حجم در نرم افزار تری دی مکس به کمک دستور align  باید به ترتیب زیر عمل نمود :
1- انخاب حجم اول ( متحرک - یعنی حجمی که میخواهیم جابجا شده و به سمت حجم بعدی جابجا گردد.)
2-فعال کردن دستور  align از طریق  آیکون  align
3-کلیک رو یحجم دوم (ثابت )
4- باز شدن پنجره مربوط به  align  .منظور از حجم curnt obj همان حجم اول و منظور از  target obj  همان حجم دوم است .
5-می توان از طریق گزینه های پیش رو و موجود در پنجره align دو حجم را در راستای حداقل و حداکثر (minimum & maximum) جابجا نمود.

دستور  quick align  نیز از طریق کلید میانبر ctrl + A  قابل انتخاب است و برای انجام عمل جابجایی سریع یک حجم استفاده می شود که دو حجم را بر اساس نقطه ثقلشان PIVOT POINT  هماهنگ می نماید. به همین دلیل پیشنهاد می گردد برای هر چه دقیق اانجام شدن این دستور از طریق سربرگ hierarchy نقاط ثقل هر یک از حجم ها را به مرکز شان منتقل کرد . به این منظور می توان از طریق گزینه affect pivot only  و سپس انتخاب گزینه center to obj نقطه ثقل یا همان pivot point  حجم را به مرکزش منتقل نماییم تا با استفاده از دستور quick align جابجایی دقیقتر و سریعی را در نرم افزار تری دی مکس انجام دهیم.


مراحل انجام دستور quick align  به ترتیب عبارتست از :
1-در صورت نا صحیح انجام دادن این دستور نرم افزار تری دی مکس بسته خواهد شد لذا توصیه میشود قبل از انجام آن حتما یک ذخیره از فایل فعلی داشته باشید از طریق کلید ctrl +s
2-انتخاب جسم اول ( متحرک )
3- سه عمل را باید تقریبا همزمان با هم انجام داد و اگر هماهنگ و به ترتیب زیر انجام نشود صد در صد یا عملیات درست انجام نشده و یا نرم ازفرا بسته میشود. که این سع عمل به ترتیب عبارتست از :
الف : فشردن کلید ctrl
ب : بلافصله زدن دکمه A ( در حالی که کلید ctrl  همچنان پایین است.)
ج : بلافاصله کلیک روی حجم دوم  در صحنه اگر این روند صحیح انجام گردد حجم اول دقیقا منطبق بر نقطه ثقل حجم دوم شده است.
این دستور بسیار در مدلسازی معماری در نرم ازفرا تری دی مکس پرکاربرد است لذا تمرین کافی در انجام آن بسیار به زمان مدلسازی کمک خواهد نمود.

دسته ها: مطالب آموزشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.